Miljöpartiet de gröna

Klimatstrategi som inte fungerar

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2010 11:31 CET

- De åtaganden mot klimatförändringen som jordens länder nu lagt fram visar framförallt på en sak - den här strategin fungerar inte. Det säger Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de Gröna. Jordens klimat kan inte behandlas som om det vore frågan om någon sorts nationella shoppinglistor.
- Överenskommelsen i Köpenhamn om att alla länder skulle lägga fram sina åtaganden senast den 31 januari har lett till ett uselt resultat, långt ifrån vad som krävs. Skulle dessa magra åtaganden bli verklighet är risken stor för en temperaturökning på 4 grader. Utfästelserna om pengar till de fattiga länderna räcker då bara till en bråkdel av det som behövs, säger Carl Schlyter.

EU höjer inte sina mål jämfört med vad som sades före Köpenhamnsmötet.
- Bara genom att höja målet för minskade utsläpp till 40% skulle EU kunna klara sina egna miljömål, ta sitt ansvar och se till att klimatpolitiken ger en grön injektion i ekonomin, säger Rebecka Harms, gruppledare för De gröna i EU-parlamentet.

- EU satte sina mål för utsläppsminskningar 2007, utvecklingen har sprungit ifrån oss och forskningen visar att de gamla målen inte är tillräckliga för att ökningen av jordens medeltemperatur ska stanna på två grader, säger Carl Schlyter. Vi måste fortsätta jobba stenhårt för bindande krav på utsläppsminskningar. Det finns inget alternativ, annat än katastrof för jordens ekosystem och för de fattigaste och mest utsatta.

Carl Schlyter 070 238 25 15

MILJÖPARTIET DE GRÖNA i EU-PARLAMENTET
Rue Wiertz
B-1047 BRYSSEL