Biosensor

Klinisk studie i Nottingham, England, avslutad

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2007 13:17 CET

(Aktietorget: BIAP A)

Oberoende klinisk studie med narkomaner på sjukhus i Nottingham, England har nu avslutats efter uppnått antal individer. Mycket lovande resultat för Biosensors detekteringsmetod.

Igår avslutade den kliniska resultatinsamlingen i studien ovan efter det att man testat 200 individer, vilket var studiens målsättning. Nu påbörjas behandlingen av alla testdata för att generera statistiskt underlag till verifieringen av Biosensor hudavstrykning för detektering av narkotika i svett. Detta arbete beräknas ta flera veckor och utförs av utomstående statistiker.

Preliminära resultat visar myckert god samstämmighet mellan personens uppgivna drogintag och ett positivt detekteringsresultat med Biosensors utrustning.
Biosensor ser detta som ett mycket viktigt steg för att marknadsföra sin utrustning inom segmenten för kontroll av narkotikaintag. Sådana segment är t.ex. trafikkontroll, arbetsplatskontroll, rehabilitering och fängelser.

För vidare information, var vänlig kontakta:

Bengt Hagander
Biosensor Applications Sweden AB
Telefon:+46 8 7067500
bengt.hagander@biosensor.se

Biosensor är ett svenskt företag, beläget i Sundbyberg. Bolaget är noterat på AktieTorget. Företaget har utvecklat en unik teknologi för detektering av spårämnen, baserad på bioteknologiska sensorer. Denna teknologi detekterar simultant både sprängämnen och narkotika i mycket små mängder. Teknologin utmärker sig genom sin säkra detekteringsförmåga i kombination med den låga graden av falsklarm utanför labbmiljöer. Biosensors kunder kommer från polisväsende, säkerhetsföretag, tull, militär, kriminalvård och beroendevård över hela världen.

Stockholm, 8.2.2007