Fältbiologerna

Klockan elva avgörs Gotlands framtid

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2012 07:51 CEST

Klockan elva kommer domen som avgör Ojnareskogens öde och Gotlands framtid. Fältbiologerna kommer att bevaka resultatet från miljööverdomstolens dom om Nordkalk ska få bryta kalk i Bunge eller inte. Beroende på hur resultatet blir kommer blir det fest eller protest mitt i Almedalsveckan.

Det finska företaget Nordkalk vill bryta kalk på norra Gotland, i ett område som består av unik värdefull natur med vildmarkskaraktär som dessutom är tänkt att bli en framtida nationalpark. Ojnareskogen som Nordkalk vill förstöra är också en viktig vattenreservoar för hela norra Gotland. Vatten som riskerar att förstöras och bli odrickbart. Här står konflikten mellan ett fåtal jobb i 25 år eller dricksvatten, natur och turism för all framtid?

Fältbiologerna  anser att det bör vara olagligt att bryta kalk i Bunge. Vi kan inte acceptera ett ja till kalkbrott. Vi hoppas på ett nej så att naturen och vattnet kan finnas kvar. Vi kommer tillsammans med Ojnareskogens Vänner vara på plats i Visby klockan elva - då beskedet väntas komma - och blir det ett nej till kalkbrott kommer det att bli segerfest. Blir det ja kommer vi göra en stark motaktion.

Vi väntar med spänning.

Kontakt:

Sara Vikström Olsson, vice ordförande Fältbiologerna
073-423 79 50 sara.vikstrom.olsson@faltbiologerna.se

Följ vår Almedalsblogg: faltbiologernaialmedalen.blogspot.se

faltbiologerna.se
facebook.com/faltbiologerna
twitter.com/faltbiologerna

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.