AMF

"Klokt att slopa pensionsskatteutredningen"

Pressmeddelande   •   Apr 07, 2006 08:47 CEST

AMF Pension välkomnar regeringens beslut att lägga ned pensionsskatteutredningen. De förslag som utredningen diskuterade hade inskränkt svenskarnas incitament att spara till den egna pensionen.

- De flesta reflektioner som kommit fram i utredningen hade saboterat vanliga människors möjlighet till ett gott pensionssparande. Dessutom hade företagen fått mycket dyrare pensionskostnader om man skulle ha upprätthållit samma förmånsnivåer som hittills, säger Christer Elmehagen, VD AMF Pension.

- Om nedläggningen av utredningen medför att tjänstemännen får ett modernt pensionsavtal som kan ersätta det nuvarande förmånsbestämda ITP-systemet så var det värt att stoppa utredningen bara av den anledningen. Detta bekräftar att utredningen tidigt körde fel i många avseenden och därför är det ett klokt beslut att placera utredningen där den hör hemma - i papperskorgen, säger Christer Elmehagen.

För ytterligare frågor, kontakta
Christer Elmehagen, VD AMF Pension, 070-730 70 00 eller Conny Johanson, Chef Information 070-216 23 16.

AMF Pension är ett pensionsbolag, grundat 1973, som ägs av Svenskt Näringsliv och LO gemensamt. AMF Pension är ett aktiebolag som drivs enligt ömsesidiga principer, dvs allt överskott går till spararna. AMF Pension agerar som prispressare på den svenska pensionsmarknaden.