Sveriges Förenade Studentkårer, SFS

Knappt ett öre till högre utbildning i höstbudgeten

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2008 10:45 CEST

I årets höstbudget är satsningen på utbildning försvinnande liten.Det kan SFS ordförande Moa Neuman konstatera efter att hon tagit del av budgetpropositionen. Regeringen tar upp bristen på lärarledd tid men ger inga konkreta medel till förbättring, prislapparna på utbildningarna höjs inte så att det täcker inflationen och utbyggnaden avläkarutbildningen och tandläkarutbildningen medför att det totala antalet platser minskar.

- En del studenter har så lite som 3 timmar lärarledd tid i veckan. Regeringen känner till problemet men dessvärre räcker det inte med sjukdomsinsikt för att bli frisk, säger Moa Neuman.
SFS kräver minst 15 timmar lärarledd undervisning i veckan.
- Att Leijonborg föredrar kvalitet framför kvantitet har vi hört förut, i årets höstbudget är Leijonborg i alla fall konsekvent och ger Sveriges studenter färre platser och nada till kvalitet, säger Moa Neuman.
Studenter går back med 900 kronor varje månad men även den nödvändiga studiemedelshöjningen lyser med sin frånvaro.

- SCBs felräkning har visat sig vara mer lönsam för studenterna än vallöften. Tyvärr hinner studenter både börja plugga och hoppa av innan politikerna har agerat, säger Moa Neuman.

SFS sammanfattning med tillhörande kommentarer på Budgetpropostionen för 2009 skickas ut under dagen.
För med information, kontakta:Moa Neuman, ordförande, 070-54 57 045Cecilia Engström, pressansvarig, 070-247 75 40
Sveriges förenade studentkårer, SFS, är en sammanslutning av studentkårer vid Sveriges universitet och högskolor. SFS har idag sextio medlemskårer, vilka sammanlagt omsluter cirka 250 000 studenter. SFS har till uppgift att företräda sina medlemmars intressen samt bevaka och sprida information om utbildnings-, forsknings-, och studiesociala frågor som rör studenternas situation på ett nationellt plan. Hemsida: www.sfs.se