Stockholmsbörsen AB

Knight ny medlem på den nordiska börsen

Pressmeddelande   •   Mar 20, 2006 13:32 CET

Knight Equity Markets International Ltd tecknar nordiskt börsmedlemskap och börjar handla på Stockholmsbörsen, Helsingforsbörsen och Köpenhamnsbörsen.

- Vårt nordiska börsmedlemskap förenklar för våra medlemmar att göra gränsöverskridande affärer i Norden, till konkurrenskraftiga priser. Vi är glada att Knight tar fasta på erbjudandet och hälsar dem välkomna till den nordiska börsen, säger Jouni Torasvirta, chef för OMX’ aktiehandelstjänster.

Knight Equity Markets International Ltd handlar från London. De tillhandahåller tjänster inom värdepappershandel till institutioner och mäklare i USA, Europa och på den internationella aktiemarknaden. Deras ägare, Knight Capital Group Inc, är baserat i USA och noterat på Nasdaq.

Knight Equity Markets International Ltd inleder sin handel per följande datum: Helsingforsbörsen 22 mars, Stockholmsbörsen 29 mars och Köpenhamnsbörsen 12 april.

Det nordiska börsmedlemskapet ingår i OMX’ strävan att skapa en integrerad och effektiv nordisk marknadsplats. För medlemmarna innebär det att de kan göra affärer på de tre nordiska börserna till priset av en medlemsavgift.

Med Knight har den nordiska börsen 149 medlemmar (exkluderat 101 medlemmar som är medlemmar på mer än en börs). Stockholmsbörsen har 86 medlemmar, Helsingforsbörsen har 51 medlemmar, Köpenhamnsbörsen har 51 medlemmar, Tallinnbörsen har 19 medlemmar, Rigabörsen har 18 medlemmar och Vilniusbörsen har 25 medlemmar.

För mer information, vänligen kontakta:
Ulrika Olofson, Informationschef, Stockholmsbörsen 08-405 63 76

OMX är en ledande expert inom börsindustrin. Genom den nordiska börsen i Köpenhamn, Stockholm, Helsingfors, Riga, Tallinn och Vilnius, erbjuder OMX tillgång till cirka 80 procent av den nordiska och baltiska värdepappersmarknaden. OMX' integrerade teknologilösningar täcker transaktionskedjan och möjliggör effektiva värdepapperstransaktioner för börser, clearingorganisationer, värdepapperscentraler och andra finansiella institutioner världen över. OMX är noterat på den nordiska börsen i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn. För mer information, besök www.omxgroup.com