Know IT AB (publ.)

Know IT bildar nytt bolag i Norge

Pressmeddelande   •  Aug 22, 2003 11:07 CEST

Know IT expanderar genom att bilda Know IT SAS Software Solutions AS i Norge. Det nya bolaget fokuserar på konsultverksamhet baserat på SAS Institutes produkter och lösningar. Bolaget är verksamt från augusti 2003.

Bolaget blir från start exklusiv partner till SAS Institute AS i Norge. Det nya bolaget kommer att byggas enligt samma modell som kännetecknar den svenska verksamheten. Viktigast är en hög kompetensnivå bland konsulterna.

Lokalt ansvarig för det norska bolaget är vvd Tore Kaasen, som närmast kommer från en tjänst som chef för Professional Services på SAS Institute AS. Tore Kaasen har mångårig erfarenhet från IT med inriktning på Business Intelligence, CRM och Data Warehouse. Han har haft flera chefspositioner, bl a för IT-bolagen Ementor, Avenir och eNiklas.

Bolaget kommer att fokusera på marknadssegmenten offentlig sektor, Telekom, bank/finans och industri. Det finns en stor potential för SAS Software bland de stora och medelstora bolagen inom dessa segment.

- Vi har tagit en stark position på den svenska marknaden och har ett mycket gott förhållande till vår partner SAS Institute. Att nu gå vidare med en satsning i Norge känns naturligt och mycket spännande, säger Anders Nilsson, koncernchef för Know IT.

- Vi ser en stor potential och är väldigt nöjda med att Know IT etablerar verksamhet i Norge. Vi ser på Know IT som ett komplement till vår resurs- och kompetens-bas och etableringen är ett viktigt bidrag till att göra Business Intelligence-marknaden större. Vårt samarbete med Know IT säkerställer att kunderna får en effektiv installation och utveckling av nya lösningar samtidigt med en värdeökning av existerande installationer, säger Frank Möllerop, vd för SAS Institute i Norge.

Know IT AB (publ) är ett konsultföretag som bidrar till sina kunders framgång genom att utveckla och ta långsiktigt ansvar för värdeskapande IT-lösningar. Verksamheten omfattar strategisk rådgivning, systemutveckling och applikationsförvaltning - från utredning och uppbyggnad av komplexa system till kommunikations-/gränssnittslösningar som integrerar olika kanaler och information. Know IT etablerades 1990 och har idag ca 300 medarbetare representerade på ett tiotal orter i Sverige och i Oslo i Norge. Know IT AB (publ) är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. För mer information om Know IT besök gärna www.knowit.se

För mer information kontakta:
Patrik Syrén, informationsdirektör Know IT AB (publ), 08-700 66 00 eller 0730-74 66 30
Johan Langgren, vd Know IT Software Solutions AB, 08-700 66 00 eller 0730-74 67 77