Know IT AB (publ.)

Know IT vidareutvecklar system för drift och distansstyrning av värmeanläggningar

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2003 10:49 CEST

Know IT har valts som teknisk leverantör för att utveckla version två av Thermia Online, ett system för driftövervakning och distansstyrning av värmeanläggningar i fastigheter. Övervakningen sker med Internet och GPRS-teknik och med en vanlig Internetläsare kan kunden styra sin värmeanläggning. Det initiala ordervärdet är ca 1 MSEK.

Systemet möjliggör också att larm kan skickas till driftsansvarig, kund eller annan serviceföretag, så att eventuella driftsstörningar kan åtgärdas omedelbart, utan vidare skada. Dessutom ger detta möjligheter att i framtiden fjärrstyra anläggningar och att kontinuerligt avläsa driftsdata för serviceavtal och övervakning. Utvecklingen sker i Microsofts .Net-miljö.

– Det är ett mycket spännande projekt och passar vår kompetens kring mobila lösningar. Vi har flera kunder som är intresserade av liknande system och nu får vi möjlighet att arbeta vidare i en skarp miljö dit flera hundra anläggningar redan är anslutna och i drift, säger Per Wallentin, kundansvarig på Know IT.

– I och med samarbetet med Know IT har vi funnit en långsiktig partner som har kompetens att slutföra detta framtidsprojekt. Thermia Online är ett av de mest spännande projekt vi driver just nu. Tillsammans med Know IT kan vi säkerställa att kundens värmesystem fungerar tillfredsställande, och känna av eventuella driftstörningar innan kunden själv hinner märka något, säger Robert Nord, marknadschef på Thermia Värme AB.

Thermia Värme AB är en av Europas största leverantörer av värmepumpssystem. Thermiakoncernen omsätter drygt 400 MSEK och har omkring 300 anställda i Sverige och Finland. Thermia AB har sitt huvudkontor i Arvika. (www.thermia.se).

Know IT AB (publ) är ett konsultföretag som bidrar till sina kunders framgång genom att utveckla och ta långsiktigt ansvar för värdeskapande IT-lösningar. Verksamheten omfattar strategisk rådgivning, systemutveckling och applikationsförvaltning - från utredning och uppbyggnad av komplexa system till kommunikations-/gränssnittslösningar som integrerar olika kanaler och information. Know IT etablerades 1990 och har idag ca 300 medarbetare representerade på ett tiotal orter i Sverige och i Oslo i Norge. Know IT AB (publ) är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. För mer information om Know IT besök gärna www.knowit.se

För mer information kontakta:
Patrik Syrén, informationsdirektör Know IT AB (publ), 08-700 66 00 eller 0730-74 66 30
Per Wallentin, kundansvarig på Know IT, 08-700 66 00 eller 0730-746860