Apotek Hjärtat

Knut Faremo ordförande i Apotek Hjärtat

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2010 09:40 CET

Styrelsen för Sveriges största fristående apotekskedja, Apotek Hjärtat, har stor erfarenhet från både apoteksbranschen och detaljhandel. Knut Faremo, tidigare i styrelsen för Coop Sverige, har utsetts till ordförande. Övriga ledamöter är Anita Berlin, Stefan Linder, Marie Nygren, Steinar Stokke och Fredrik Strömholm.

Styrelseordförande Knut Faremo. Grundare av NorgesGruppen ASA, ledande detaljhandelskedja i Norge. Tidigare bland annat i styrelsen för Coop Sverige.

Anita Berlin. Apotekare och docent i biofarmaci. Tidigare forskningschef inom Apoteket AB, apoteksdirektör i Stockholm samt chef för sjukhusapoteket på Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge.

Stefan Linder. Partner Altor Equity Partners. Styrelseordförande i Euro Cater, vice ordförande i Byggmax and Dustin och i styrelsen i Meyn.

Marie Nygren har en lång bakgrund inom detaljhandeln. Hon är vice vd på Systembolaget och innan dess vd på Apoteket AB;s dotterbolag Adara. Även styrelseledamot i Tretti.se.

Steinar Stokke har lång erfarenhet av hälso- och apoteksbranschen från sin tid som vd för norska Apokjeden AS (Apotek1), direktör för Helse Sör samt rådgivare för Apoteket AB.

Fredrik Strömholm. Partner Altor Equity Partners. Styrelsemedlem i Ferrosan, Nimbus, Q-Matic, Åkers and Carnegie.

Processen med tillsättande av fackliga representanter pågår.

För mer information kontakta:

Presschef Charlotte af Klercker, 0707-29 73 27, charlotte.af.klercker@apotekhjartat.se

Apotek Hjärtat
Apotek Hjärtat är Sveriges största fristående apotekskedja med 206 apotek och över 2 000 anställda. Tillsammans med medarbetare och kunder kommer vi att utveckla framtidens apotek. Vår ambition är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom bredare sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat kommer att öppna minst 100 nya apotek de närmaste åren. Omsättningen är cirka 7 miljarder kronor.