Afrosvenskarnas Riksförbund Sverige

Koalition av organisationer möter Jonas Sjöstedt för att protestera mot Amineh Kakabaveh

Pressmeddelande   •   Maj 18, 2016 23:30 CEST

Afrosvenskarnas riksförbund tillsammans med svensksomaliska och muslimska organisationer möter vänsterpartiets partiledare, Jonas Sjöstedt, och antirasistiska och migrationspolitiska talesperson, Christina Höj Larsen. Det öppna mötet hålls på Kista träff i Stockholm torsdag den 19:e maj kl 18.00. Syftet är att diskutera den vänsterpartistiske riksdagsledamoten Amineh Kakabavehs som på sociala medier delat ett afrofobiskt och islamofobiskt klipp producerat av högerextrema Nordisk ungdom.

”Vänsterpartiet förminskar betydelsen av att Amineh Kakabaveh först delat en manipulerad grovt rasistisk film och sedan säger att hon står fast vid innehållet i filmen bara att hon beklagar att Nordisk ungdom producerat filmen. Den time-out hon nu ska befinna sig under betyder ingenting för oss som drabbas av afrofobi och rasism. Afrosvenskarnas riksförbund är djupt bekymrade över bristen på tydlig handling från Vänsterpartiets ledning”, säger Faaid Ali-Nuur, styrelseledamot i Afrosvenskarnas riksförbund.

Flera andra organisationer har ställt sig bakom protestmötet på Kista träff och bland arrangörerna finns förutom Afrosvenskarnas riksförbund även Somaliska röster, Somaliska paraplyorganisationen i Skåne, Enade somaliska röster och Muslimska kvinnoföreningen.

Afrosvenskarnas riksförbund är en ideell organisation. Vår huvudsakliga uppgift är att verka och arbeta för etablering och lika rättigheter och möjligheter för svenskar med bakgrund i afrikanska länder.