Föreningen fri kultur och programvara

Koalition uppmuntrar till förändringar av EU:s telekompaket

Pressmeddelande  •  2009-02-18 12:29 CET

Föreningen fri kultur och programvara stödjer det Europeiska Parlamentet i sitt arbete med det så kallade telekompaketet, men varnar för att effekterna kan få förödande konsekvenser för medborgarnas rättigheter och Europas ekonomiska utveckling. Föreningen föreslår stöd för och borttagandet av fem olika tillägg till paketet, vilka alla syftar till att behålla ett fritt och öppet Internet för alla användare.

I sin första läsning av telekompaketet så gick parlamentet på en linje som säkrade medborgarnas grundläggande rättigheter till privatliv och yttrandefrihet och inskränkte de möjligheter som nätverksoperatörer och tredje part har att kontrollera tillgången till material på Internet.

När telekompaketet har cirkulerat ett varv till står det dock klart att dessa garantier och kontroller som infördes i paketet har tagits bort samtidigt som vissa tillägg kommit med som ger nätverksoperatörer och tredje part hittills oöverträffade möjligheter att filtrera och kontrollera medborgarnas aktiviteter på Internet.

Föreningen fri kultur och programvara deltar i en koalition med 18 andra organisationer och individer runt om i Europa som i ett öppet brev till det Europeiska Parlamentet varnar för denna utveckling från parlamentets första läsning till den andra läsningen, och uppmuntrar parlamentet att med bestämdhet avfärda de tillägg som går emot medborgarnas rätt till privatliv och yttrandefrihet, och med samma bestämdhet stödja de tillägg som garanterar dessa rättigheter och inskränker nätverksoperatörernas rätt att filtrera trafik.

Brevet i sin helhet återfinns på http://www.ffkp.se/node/31 och i originalutförande på http://www.co-ment.net/text/711/

Ytterligare frågor besvaras av:

Jonas Öberg

E-post: jonas@ffkp.se