Vulkanmedia

Kobanesyndromet: ett unikt vittnesmål från kriget mot IS

Pressmeddelande   •   Mar 13, 2018 08:12 CET

I boken Kobanesyndromet (Storyhood) berättar svensk-kurdiske fysioterapeuten Dorpec Kobane om sina nästan två år mitt i kriget mot IS i norra Syrien. Dorpec beskriver sitt arbete som sjukvårdare och hur han startade en rehabiliteringsklinik under ofattbara förhållanden.

Boken ger en unik inblick i kriget mot en av världens mest brutala terrororganisationer och tecknar en stark bild av krigets brutalitet. Dorpec var i regionen längre än någon annan västerlänning och under perioder var han också den enda västerlänningen på plats. Han berättar om sina skakande möten med patienter, traumatiserade soldater, döende IS-resenärer från Sverige och om kvinnorna som slåss för någonting som är betydligt större än att besegra IS, att ta sin rättmätiga plats i samhället. Boken Kobanesyndromet lämnar inte någon oberörd.

"Skoningslös och stark skildring av de som drabbas av krigets brutalitet, och av frustrationen man känner när en hel värld står passiv inför en pågående massaker." - Daniel Fridell, prisbelönt regissör, och författare.

Boken släpps av det nystartade förlaget Storyhood den 14 mars 2018.

Boken kan köpas här.

För mer information och recensionsexemplar vänligen kontakta: bjorn.wennerstrom@vulkan.se

Kontaktuppgifter till Dorpec Kobane: 0765904051 och till Storyhood: we@storyhood.se

Förlag och produktionsbolag. Intressanta berättelser, livsöden och människor. Vi hittar, utvecklar och paketerar.