Besöksliv

Kock från Tjörn klar för semifinal i Vassaste Kocken

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2010 12:39 CEST

Semifinal 1 i Vassaste Kocken avgörs på Menigos höstmässa på Kistamässan i Stockholm den 6 oktober klockan 13.

På första försöket lyckades Tjörnkocken Thomas Sjögren ta sig till semifinal i Vassaste Kocken.

Bohuslän har stolta traditioner i tävlingen. Labinot Kelmendi från Uddevalla vann 2007 och slog då nästan samtliga rekord i tävlingen. Flera av hans rekord står sig än i dag.

Nykomlingar blandas med rutinerade tävlande. Bland andra kommer 2009 års Vassaste Kocken Tobias Persson från Göteborg till start och enda kvinna är Malin Falkman från Skellefteå.

Den andra semifinalen avgörs i Malmö den 26 oktober. Vilka åtta som kvalificerat sig dit avslöjas efter semifinal 1.

Vinnarna i respektive semifinal tar sig direkt till finalen som går den 2 februari på mässan Easyfairs Restaurangexpo den 2 februari 2011. Dessutom kvalificerar sig ytterligare fem från semifinalerna till finalen utifrån resultat. Dessa sju ställs mot titelförsvararen Simon Tennemo.

Deltagare i semifinal 1 Vassaste Kocken 2011

Filip Berti, Restaurang Imperiet, Stockholm

Gilberto Diaz, Global Gastronomi, Örebro

Malin Falkman, Hotell & Café Victoria, Skellefteå

Kennie Lannér, O’Learys, Umeå

Tobias Persson, First Hotel G, Göteborg

Daniel Pettersson, Svarta Örnshuset, Halmstad

Thomas Sjögren, Salt & Sill, Tjörn

Johan Tvingstedt, Vikens Hamnkrog, Helsingborg

Om Vassaste Kocken
Vassaste Kocken arrangeras av branschtidningen Restauratören och är en tävling i hantverksskicklighet. Priset till vinnaren i finalen är 25 000 kronor. Mer information hittar du på www.restauratoren.se/vassaste.

För ytterligare frågor kontakta tävlingsansvarige Mattias de Frumerie på telefon 08/762 74 42 eller e-post m.defrumerie@restauratoren.se

Huvudsponsorer: Menigo, Restaurangassistans och Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR)
Leverantörer: JA Sundqvist, Segers, Restaurang Akademien, Aquavit och Gastronord.

Kontaktinfo till Thomas:

Thomas Sjögren

Salt & Sill, Tjörn

Mobiltelefon : +46 706 577782

Restauratören finns som prenumererad papperstidning och på www.restauratoren.se. Tidningen en upplaga på 9 100 ex (TS-kontrollerad upplaga 2009). Den riktar sig till ledande personer inom hotell-, restaurang- och besöksnäringen. Tidningen anordnar även kocktävlingen Vassaste Kocken, mentorprogrammet Kulnet och branschresor.