TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Kockarnas favorit klär upp privata vården

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2011 10:47 CET

Yrkesklädertillverkaren Segers kockkläder har lång tradition hos Sveriges kockar. Det är ytterst få av dem som inte har passerat igenom en kockrock från Segers. Allt från restaurangelever till ikonen Leif Mannerström.
- Men Segers framtid ligger i att klä upp den privata vårdsektorn, idag tio gånger större än hotell och restaurang. Nyligen tog vi hem en mångmiljonorder från vårdföretaget Attendo, säger VD Benny Karlsson

Sagan om Segers fabriker är en klassisk knallestory. Grundaren Gustav Segerqvist cyklar runt i Borås och Sjuhäradsbygden och säljer tyg. En dag börjar han sy kläder hos olika sömmerskor i bygden.1943 startar han sin verksamhet och idag är det tredje generationen Roger Larsson med familj som äger bolaget.
Nuvarande VD Benny Karlsson, utbildad byggnadsingenjör från Köping, blev marknadschef 2000 och VD 2007:

- Idag har vi huvudkontor i Borås, lager i Estland och produktion i Ukraina. Totalt har vi satsat 16 miljoner kronor på nybyggnation och renovering till svensk arbetsmiljöstandard vid våra egenägda anläggningar där borta. Socialt ansvarstagande är viktigt för oss.

Segers är mest känt för sina restaurangkläder, som står för 60 procent av omsättningen. Resten utgörs av det starkt växande affärsområdet vårdkläder. Enligt Benny Karlsson är Segers marknadsledare när det gäller kläder i köket på många av krogarna i Sverige och Norge:

–I köket regerar fortfarande skråväsendet. Med andra ord det är väldigt traditionellt. En kock vill ha sin vita rock och kockmössa. I serveringen finns däremot en större frihet och önskan att variera sig.

Segers bästa marknadsförare och ambassadörer är Sveriges stjärnkockar:

-Vi utvecklar kontinuerligt kvaliteter, funktionalitet och passform tillsammans med våra slutkunder.

Inom några år tror Benny Karlsson att vårdsektorn är Segers största affärsområde:

-Den privata vårdsektorn växer starkt i Sverige. I takt med att den offentliga vården knoppas av till privata företag ökar våra affärsmöjligheter. Ordern från Attendo, med 7000 anställda, är ett bevis för det.

Vilka är Segers främsta styrkor?

- Närheten till vår egen produktion gör oss till kursetta i branschen när det gäller leveranssäkerhet. Plus korta ledtider, som gör oss både konkurrenskraftiga och pålitliga. En annan styrka är det textila kunnande vi har inom företaget i kombination med att vi finns i Borås. Den bästa staden i Sverige för oss som är verksamma inom textil och konfektion.

Segers, som sysselsätter 270 personer och beräknas omsätta 80 miljoner kr samt ägs av Alelunds Holding, är medlem i TEKO.

Ta mig till deras hemsida>>