Pilz Skandinavien K/S

Kodad säkerhetsbrytare PSENcode: Ekonomisk positionsövervakning - en sensor för tre positioner

Pressmeddelande   •   Aug 10, 2012 11:46 CEST

Den nya kodade säkerhetsbrytaren erbjuder säker övervakning av upp till tre positioner upp till PL e enligt EN ISO 13489-1 och upp till SIL CL 3 enligt IEC 62061. Dessutom tar den kodade säkerhetsbrytaren hand om den säkra igenkänningen av positionen. Således behövs bara en säker sensor för positionsövervakningen. Genom att ytterligare sensorer sparas in och reduceringen av säkra ingångar vid utvärderingsenheten blir den nya produktvarianten PSENcode en ekonomisk lösning.

Diagnostiken går snabbt och användarvänligt via lysdioder, både för den kompakta och den stora konstruktionen. Genom det använda anslutningssättet (M12-kontakt, 5-polig) passar den nya PSENcode för varje systemomgivning.

Tack vare den beröringsfria funktionsprincipen får PSENcode en lång ekonomisk livslängd, så att ett förhöjt skydd för investeringarna erhålles. PSENcode kan monteras flexibelt, eftersom samtliga manövrerings- och startriktningar stöds av sensorer och manöverdon.

En säker helhetslösning av styrning och sensorteknik uppkommer i kombination med de konfigurerbara säkerhetsreläerna PNOZmulti Mini, de konfigurerbara styrsystemen PNOZmulti och de programmerbara styrsystemen PSS.

Pilz på Scanautomatic mässan i Göteborg, 9-11 oktober: Monter B08:52

Pilz Skandinavien K/S

Pilz Skandinavien är ett dotterbolag till Pilz GmbH & Co., som med mer än 1 500 medarbetare över hela världen är ledande inom säker automationsteknologi. Huvudkontoret i Tyskland och de 28 dotterbolagen som finns på alla kontinenter har försäljning och ger applikationslösningar på plats. Produkterna omfattar kontroll- och övervakningsreläer, säkerhetsreläer, programmerbara styrsystem, säkra BUS-system, sensorer, ljusridåer/ljusbommar, mekaniska säkerhetsbrytare, operatörspaneler, textdisplayer och servolösningar.

Utöver komponenter erbjuder Pilz också ett brett urval av servicetjänster. Dessa omfattar bl.a. rådgivning, utveckling och utbildning. Pilz kan bl.a. hjälpa till med att utforma kursprogram för ett företags medarbetare eller utföra maskinsäkerhets-/riskbedömningar, säkerhetskoncept/-design och CE-märkningar.

Önskas ytterligare information är ni välkomna att kontakta Pilz Skandinavien K/S. Telefon: +46 (0)300 139 90, e-mail: pilz.se@pilz.dk