Kodcentrum

Kodcentrum växer med hjälp av SAP

Pressmeddelande   •   Nov 02, 2016 09:36 CET

Mjukvaruföretaget SAP Svenska väljer att gå in som stödföretag till Kodcentrum. Målet är att öka intresset för programmering bland barn och unga i Sverige, men också att möjliggöra för utbyte och inspiration över landsgränser.

-Vi tror liksom SAP på att alla barn oavsett bakgrund bör ha samma möjlighet att komma i kontakt med och odla sitt tekniska intresse. SAP har tidigare valt att engagera sig i globala projekt med fokus att utbilda unga i kodning. Vi är därför mycket glada att de nu väljer att gå in och stötta vår verksamhet, säger Emelie Dahlström, generalsekreterare på Kodcentrum.

Kodcentrum grundades 2014 och har sedan dess introducerat hundratals barn till kod genom terminslånga kodstugor och introducerande engångstillfällen, så kallade barnhack. Dessa drivs med hjälp av volontärer och hittas i Göteborg, Malmö, Linköping, Skellefteå, Stockholm, Sundbyberg, Tensta, Västerås, Umeå och Uppsala.

SAP driver sedan 2015 globala initiativ som Africa Code Week och Refugee Code Week, där afrikanska barn och flyktingar i åldrarna 8-24 får möjlighet att lära känna digitalt skapande. 2016 års Africa Code Week avslutades den 23. oktober, och har fram tills dess gett 150.000 barn och ungdomar i över 30 länder gratis träning.

SAP vill genom samarbetet med Kodcentrum att även i Sverige verka för möjligheten till allas rätt att utforska och själv kunna påverka digitala tjänster.

-Vi är mycket stolta att nu vara del av Kodcentrums verksamhet och därmed ge ännu fler fantastiska barn chansen att testa på att koda oavsett var de kommer ifrån. Det är särskilt viktigt med tanke på att digitala kunskaper och färdigheter kommer vara nyckeln för framtida jobbchanser, säger Susanne Kapfer, kommunikationsdirektör på SAP.

Om Kodcentrum

Kodcentrum vill bidra till att fler barn och unga får upp ögonen för IT och programmering, oavsett socioekonomisk bakgrund eller kön. Vi ser att grundläggande kunskaper i programmering och digitalt skapande är en förutsättning för att kunna ta del av viktiga samhällsfunktioner och tjänster.

Genom lokala samarbeten med skolor, bibliotek och företag engagerar vi lärare som själva vill komma igång med programmering i klassrummet, bibliotek som vill bredda sin verksamhet till att även inkludera digitalt skapande, och företag inom IT-sektorn som vill involvera sina anställda att vara förebilder för nästa generations kodare.

Skolan står inför ett stort kunskapslyft för att erbjuda alla elever likvärdig digital kompetens och grundläggande programmeringskunskaper. Som stöd samlar Kodcentrum det pedagogiska material och de erfarenheter som gjorts under de fyra terminer som våra kodstugor har varit igång.

Redan idag finns allt vårt material tillgängligt helt gratis på sajten Kodboken.se. Mer material riktat mot skolan tas fram i ett projekt finansierat av Vinnova och lanseras under 2017.

KONTAKT:

Kontakt för Kodcentrum