TuneRights

Köp ”aktier” i en låt från Melodifestivalen

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2010 15:17 CET

Ta del av intäkterna i Webbjokern Highlights & MiSt’s bidrag ”Come and get me now”. Nu kan man efter önskemål från fansen köpa fem andelar med ett sms.

Att webbjokern ”Come and get me now” med Highlights och MiSt blev den vinnande låten till Melodifestivalens andra deltävling är ingen nyhet. Det var över 300 000 personer som röstade i webbjokertävlingen och nu kan du stödja vinnaren och också dela på vinsten. Genom att investera i en del av låten “Come and get me now” blir du stolt delägare av intäkterna som låten genererar under de kommande 5 åren!

Tillsammans med skivbolaget Riverside Records är Highlights & MiSt de första artisterna i Sverige att använda den nya tjänsten TuneRights för investering i musik. Riverside Records är mycket glada att samarbeta med TuneRights i ett banbrytande projekt: ”- Det här är första gången som fans har möjlighet att själva äga en del av ett bidrag och vi tycker det känns oerhört spännande att följa detta nytänkande i musikbranschen”, säger Owe Midner, en av grundarna till skivbolaget om samarbetet med TuneRights.

“Detta är något nytt. Fans kan köpa andelar i en låt och stöttar förstås på det viset artisten, men är samtidigt med och lägger grunden till ett nytt sätt att hantera upphovsrätt och minska piratkopiering” - Stefan Lebert, MiSt

Om Riverside Records
Riverside Records startades 1997 av personer som varit verksamma inom skivbolag sedan mitten av 60-talet. Den musikaliska profilen sträcker sig från nyinspelningar med countrymusik, schlager, pop, världsmusik och barnskivor, till återutgivningar av 60, 70 & 80-talsmusik och man samarbetar då med Sony, EMI, Warner och Universal.

Om TuneRights Sweden AB
TuneRights erbjuder en webbaserad marknadsplats för handel med andelar av låtintäkter, d.v.s. de pengar som ett musikaliskt verk genererar.

Så här gör man:
• Registrera dig på www.tunerights.com/webbjokern
• 1 andel: SMSa webbjokern till 72246 (30 SEK)
• 5 andelar: SMSa webbjokern 5 till 72246 (150 SEK)

Eventuella operatörsavgifter tillkommer. För varje andel du köper har du rätt till 1/100 000 av intäkterna från bl a: skivförsäljning, digital försäljning och radiospelningar under en femårsperiod.

TuneRights är det nya sättet att stödja och investera i artister. Delar av framtida intäkter från låtar säljs till fans och supporters som inte bara direkt stödjer artisten utan själva får en del av intäkterna från t ex skivförsäljning eller radiospelningar.