Sportfiskarna

Köp inte torsk- och ät inte köpt torsk!

Pressmeddelande   •   Mar 14, 2003 13:35 CET

Den uppmaningen riktar Joakim Ollén, ordförande i Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund, till alla konsumenter i Sverige med anledning av reportaget om torskfusket i svenska butiker som sändes i TV4:s Kalla Fakta.

Joakim Ollén konstaterar att det vuxna torskbeståndet i stort sett är slut runt Sveriges kuster, och att verkningsfulla åtgärder från regering och Fiskeriverk ännu lyser med sin frånvaro. Situationen liknar på ett mycket oroväckande sätt den kollaps som inträffade i Newfoundland i Kanada. Det gäller därför att agera nu och inte låta tiden springa ifrån oss.

Vi uppmanar nu konsumenterna att använda sin makt för att vrida utvecklingen i hållbar riktning, så att bestånden av torsk kan återhämta sig och säkras inom trygga biologiska gränser. Detta skulle alla tjäna på; såväl yrkesfiskenäringen som näringarna runt sportfisket, och inte minst kommande generationer som idag saknar möjlighet att göra sin röst hörd i debatten, avslutar Joakim Ollén.

Kontaktperson:
Stefan Nyström