HRG Nordic, Hogg Robinson Group

Köpenhamn orubbad favorit för svenska affärsresenärer

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2007 09:00 CET

Shanghai nu hetare marknad än Peking

Det svenska näringslivet ökade sitt resande förra året. Resmönstren är praktiskt taget detsamma som året innan. Köpenhamn står i särklass som resmål och sen kommer Helsingfors och London med skillnaden att de bytt plats. 2005 var London hetare, men passerades i fjol av den finländska huvudstaden.

– Köpenhamn är ett stabilt nav för svenskt näringsliv. Det är en central mötesplats för nordiska affärsresenärer och kollegor från andra europiska länder, säger Ingemar Åkesson, marknadsdirektör på HRG Nordic. Vi noterar att resandet på Köpenhamn ökade med 12 procent i fjol.

Redan för ett par år sedan steg temperaturen för resmönstren till Asien. Shanghai och Peking har nu en stabil ström svenska resenärer. Trycket på Shanghai har ökat drastiskt med hela 50 procent och är därmed hetare än huvudstaden i Kina.

– Stora events och mässor ger alltid utslag på resebarometrarna. I fjol märktes det till exempel för Bologna i Italien, med en rekordstor 30-procentig ökning. En rimlig bedömning är att de flesta skulle vidare till Turin som arrangerade OS, säger Ingemar Åkesson.

Genève, som varit ett klassiskt affärsresemål tappade position för ett par år sedan. Men nu är Schweiz näst största stad tillbaka på de svenska affärsresenärernas Topp 20-lista.

De 20 populäraste destinationerna för svenska affärsresenärer 2006:

Destination

Telefon:+46 8 457 93 20

Mobil:+46 70 898 33 69

Epost: ingemar.aakesson@nordic.hrgworldwide.com

HRG Nordic är en fullservicebyrå inom affärsresor, event och konferenser och har 60 kontor med över 800 medarbetare i Norden.

Hogg Robinson Group (HRG) is the award-winning international corporate services company. Founded in1845, HRG has over 60 years specific corporate travel expertise. Its corporate services interests include wholly-owned or majority controlled corporate travel operations in 24 of the key driver and growth markets throughout Asia Pacific, Europe and North America. Supported by contracted partners, the HRG worldwide network extends to nearly 100 countries.

Totally committed to a value offering for clients, HRG offers a comprehensive range of corporate services which includes travel management, fulfilment services and low cost transactions as well as Consulting, Expense Management, Sports and Events & Meetings Management.