Världsnaturfonden WWF

Köpenhamn släcker en timme under Earth Hour Copenhagen 16 december

Pressmeddelande   •   Dec 15, 2009 14:18 CET

På torsdag kväll släcker Köpenhamn med 40 danska borgmästare i täten ljuset en timme under Earth Hour Copenhagen. Det är en påminnelse om att världen förväntar sig ett kraftfullt globalt klimatavtal. Samtidigt tar FNs generalsekreterare Ban Ki-Moon emot budskapet i en glob – ”People´s Orb” – en 350 gigabyte stor hårddisk fylld med hopp och drömmar från flera hundra miljoner människor. Den ska överlämnas till världens ledare inför slutspurten av klimatförhandlingarna.

”People´s Orb” är en skimrande 20 centimeter stor jordglob med krav på kraftfulla åtgärder mot de hotande klimatförändringarna från hundratals miljoner människor. Globen startade sin resa mot Köpenhamn i Sydney, Australien och innehåller en hårddisk på 350 gigabyte – som har tillräckligt med minne för att inrymma det världens ledare har enats om för att rädda världen från katastrofala klimatförändringar.

– Vi hoppas på en kraftfull manifestation med många deltagare som kan sätta press på världens ledare att samla sig för ett globalt klimatavtal, säger WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson på plats i Köpenhamn.

Lördagen den 28 mars 2009 genomfördes den största klimatmanifestationen någonsin – WWFs Earth Hour – då nära en miljard människor världen över släckte ljuset, tidszon efter tidszon, för att visa sitt stöd för klimatet. Här i Sverige deltog enligt Sifo 4,8 miljoner. En stark signal från jordens befolkning till världens ledare om krafttag mot klimatförändringen. Nu blir Earth Hour i Köpenhamn en brygga mellan 2009 och Earth Hour 2010.

I mars deltog enligt Sifo hela 64 procent av Sveriges befolkning (15-74 år) i Earth Hour genom att släcka lampan under en timme. 99 procent av svenskarna visste att de skulle släcka. Över hälften, 164 av landets kommuner deltog tillsammans med nära 1 500 företag, 172 församlingar och över 400 organisationer. Globalt deltog mer än 4 000 städer i 88 länder.

Klockan 20.30 lördagen den 27 mars 2010 arrangeras WWFs Earth Hour för fjärde året i rad över hela världen och för andra gången i Sverige. Syftet är att rädda livet på vår planet för kommande generationer. För lösningarna finns och det är hög tid att utveckla och att använda dem. Earth Hour i Köpenhamn blir startskottet för WWFs Earth Hour 2010.

Läs mer om Earth Hour i Köpenhamn på: www.wwf.dk/earthhour/Menu/Frontpage

För frågor, kontakta:

Lasse Gustavsson, generalsekreterare WWF, Tfn: 070-105 30 55

Barbara Evaeus, klimatkommunikatör WWF, Tfn: 070-39 39 030

Världsnaturfonden WWF är med sina närmare fem miljoner supportrar en av världens ledande ideella miljö- och naturvårdsorganisationer. WWF arbetar för att hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer och bygga en framtid där människor lever i harmoni med naturen genom att: - bevara världens biologiska mångfald - verka för att förnybara naturresurser används på ett hållbart sätt - minska föroreningar och ohållbar konsumtion. För mer information: www.wwf.se