Recip AB

Koffein tabletter receptbeläggs

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2004 17:00 CEST

Efter att fyra svenska fall av allvarlig koffeinförgiftning uppmärksammats i våras receptbeläggs nu Koffein Recip i förpackningsstorlekarna 100 och 250 tabletter. En ny förpackning om 30 tabletter kommer att tillhandahållas receptfritt.

Dödliga förgiftningar med koffeintabletter förekommer mycket sällan, eftersom koffein vid överdosering ofta framkallar kräkningar. Över 60 tabletter till en vuxen kan ge dödlig förgiftning. Vid överdosering är det framför allt hjärtpåverkan som kan innebära livsfara.

Den rekommenderade dosen är maximalt sex tabletter per dygn. En tablett innehåller 100 mg koffein vilket är likvärdigt med en kopp kaffe. Koffein skall användas vid tillfällig trötthet.

Läkemedelsverket har nu beslutat att nuvarande förpackningar om 100 och 250 st Koffein Recip tabletter ska receptbeläggas. Recip AB stöder detta beslut och har tagit fram en ny förpackning om 30 st tabletter som kommer att vara receptfri. Därigenom kommer de som använder Koffein Recip tabletter för tillfälligt bruk att kunna handla en receptfri förpackning på Apoteket även i fortsättningen.