Ljuskultur

Kokpunkten Actionbad i Västerås nominerat till Svenska Ljuspriset

Pressmeddelande   •   Jun 16, 2015 12:00 CEST

Kokpunkten Actionbad i Västerås är ett av fyra ljusprojekt som gått till final om den årliga utmärkelsen Svenska Ljuspriset. Tävlingen arrangeras för 23:e året i rad och vinnaren koras den 8 september på Berns Salonger i Stockholm.

Kokpunkten är ett actionbad inrymt i det byggnadsminnesförklarade och K-märkta gamla ångkraftverket i Västerås, byggt 1917 och slutligen helt avvecklat 1992. Byggnadens industrihistoria sträcker sig långt tillbaka i tiden, vilket tidigt präglade idéerna vid skapandet av Sveriges, och hela Nordens, häftigaste äventyrsbad.

Visionen var tydlig: att skapa en unik badupplevelse där ljuset spelar både huvudroll och biroll och där ljussättningen ständigt är föränderlig. Genom att arbeta med ljusteman som byts varje kvartal får besökaren en helt ny upplevelse av badet vid återbesök. Färg, mönster och grafik skapar ett ”nytt rum” med en rumslig gestaltning som helt kan förändras i känsla och atmosfär.

Ljussättningen är en kombination av upplevelser av ljus och mörker, grafik och mönster. Den lyfter fram och förstärker den interiöra miljön och har varit tongivande vid utformningen av arkitekturen. Samtidigt tar de noggrant genomtänkta, integrerade belysningslösningarna och armaturplaceringarna stor hänsyn till byggnadens ursprungliga arkitektur, karaktär och unika särart.

Medverkande i projektet:

Beställare: Kokpunkten Fastighets AB

Brukare: Kokpunkten Fastighets AB

Belysningsplanerare: Jessica Johansson - ÅF Lighting, Robert Ricciuti - R&R AB

Arkitekt: Per Jansson, Johnnie Pettersson - Archus

Elkonsult: Lars Lindberg, Fredrik Edström, Mats Appelblom - ÅF Infrastructure AB

Elinstallatör: Imtech Elteknik AB gm Johan Hellman

Övriga finalister i tävlingen:

• LUX Lunds Universitet
  • Kristus Konungens kyrka, Göteborg
  • S:t Johannes kyrka, Stockholm

Vinnaren av Svenska Ljuspriset koras den 8 september på Berns Salonger i Stockholm i samband med evenemanget Ljusdagen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
För mera information:
Ansvarig kontaktperson för projektet: Jessica Johansson, ÅF Lighting, telefon:010-505 40 68

e-post: jessica.johansson@afconsult.com

För information om tävlingen: Mervi Rokka, Ljuskultur, tel 070-211 45 41, e-post: mervi.rokka@ljuskultur.se

Ljuskultur är informationsorgan och informerar om god belysning i den publika miljön, såsom kontor, skolor, sjukhus, industri, gator och utomhusmiljöer. Ljuskultur ger ut tidskriften Ljuskultur, Sveriges enda specialtidning om belysning, samt litteratur om god belysning.