Smart Mobility

Kollektivtrafik i Oslo använder Pidion BIP1300

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2011 10:44 CET

Handdatorn Pidion BIP1300 från Smart Mobility är en handdator som kan komma utrustad med 2D-imager, RFID-läsare och som har en integrerad skrivare. Detta sammantaget med vanliga handdatorfunktioner gör det till en enhet som är väl lämpad för betalning men också mobilt arbete inom kollektivtrafik. Lokaltrafiken i Oslo har valt att använda denna handdator i sin verksamhet.

- "Tillsammans med en systemintegrerare och kompetenta mjukvaruutvecklare har vi varit inblandade i en upphandling med lokaltrafiken i Oslo där vi fick förtroendet att leverera produkter att användas i norsk kollektivtrafik", säger Smart Mobility:s VD Stefan Weil.

Enheten är tänkt att användas av personal hos Ruter A/S som är ansvarigt för kollektivtrafik i Oslo stad. Deras personal kan med handdatorn Pidion BIP1300 verifiera om resenärer har giltiga färdbevis med enhetens inbyggda RFID-läsare. Om resenären saknar giltigt färdbevis så kan biljettkontrollanten direkt skriva ut ett betalningskrav med enhetens integrerade skrivare.

Detta är den andra större upphandling i Norge som Smart Mobility nu har varit inblandade i.

- "Vi är så klart nöjda med detta men man får inte glömma att det är långa och omständiga upphandlingar som fler parter än vi har varit inblandade i. I det här fallet har vi arbetat nära det norska företaget Mobitech A/S som har utvecklat en unik applikation för BIP1300. Ruter A/S ställde höga krav på just RFID-funktionerna i upphandlingen och där vet jag att mjukvaruutvecklare har lagt ned mycket arbete på just denna lösning", fortsätter Stefan Weil.

Ny teknik som RFID underlättar för kollektiv- och persontrafikbolag att arbeta närmare sina kunder och erbjuda smidiga biljettlösningar - men det ställer också högre krav på övervakning och hantering av sådana system.

- "Vi har arbetat med tillverkaren av Pidion BIP1300 i flera år nu och är glada över att vi har börjat att komma in på marknader även utanför Sverige. Nu känner vi att vi har goda rutiner för stora upphandlingar och är väl förberedda för de krav som detta bär med sig - speciellt när vi gör affärer utomlands", säger Stefan Weil avslutningsvis.

Smart Mobility är ett svenskt företag som levererar handdatorer och mobila skrivare till återförsäljare och systemintegrerare. Företag som Securitas, Svensk bevakningstjänst, SJ och Norges statsbaner är några exempel på företag som använder produkter från Smart Mobility.

Oavsett om det gäller logistik, kollektivtrafik, datahantering eller mobilt arbete som t.ex. parkeringsövervakning så erbjuder Smart Mobility konkurrenskraftiga produkter.