Stiftelsen Barnens Dag

Kollo är kul, bra och viktigt!

Pressmeddelande   •   Jan 11, 2010 09:38 CET

I stort sett alla som söker får erbjudande om plats på kollo!

2009 sökte 4333 barn kolloplats
2008 sökte 4360 barn kolloplats

Kollokatalogen är nu utskickad till alla hushåll i Stockholm stad där det finns barn mellan 9-16 år

Ansökan kan göras:

• direkt på webben via webansökan (e-leg krävs) (öppnar 15 januari)
  • på pappersansökan som postas till stadsdelsförvaltningen där man bor.

Nytt för i år är att Stockholm stad har en webplats med en jämförelsetjänst där man kan jämföra de kollon som man tycker är mest intressanta.

Kollofestival för kollona på Barnens Ö anordnas på Fryshuset Söndag 7 februari.  Festivalen är en chans att få koll på kollo. Aktiviteter och kollofeeling - perfekt för den som vill träffa gamla kollokompisar eller för den som är nyfiken på hur kollo funkar och få hjälp med hur man söker

Mer info:

www.kollo.nu

www.stbd.se

www.kollobloggen.blogspot.com

Kollo, Barnens Ö och Stiftelsen Barnens Dag

Kolloverksamheten på Barnens Ö har funnits i ett drygt sekel. 1980 bildades Stiftelsen Barnens Dag bildades med ändamål att äga och förvalta Barnens Ö och Fiskeboda och där utveckla sommargårdsverksamhet och i övrigt en meningsfylld allmän fritids- och friluftsverksamhet för i första hand barn och ungdom.

På kollo finns plats för alla. Verksamheten bygger på att man tillsammans gör det bästa av gemenskap, trygghet och sommaräventyr. Sommaren 2009  vistades cirka 2500 barn och ungdomar på någon av Stiftelsens 18 kolloverksamheter varav 14 ligger på Barnens Ö. Kollona på Barnens Ö tar emot barn i åldrarna 9-16 och de stannar i 8-14 dagar. En del kollon har en inriktning t ex film, musik eller djur men alla kolloverksamheter utgår från en traditionell kärna.

Stiftelsen bedriver bland annat kollo, LSS-kollo, helgkollo, lägerskola, camping, uthyrning av stugor och gårdar.

Kolloverksamheten drivs i huvudsak på uppdrag åt Stockholm stad

Niklas Rubin

Kollo och marknadsföring, Stiftelsen Barnens Dag