Löplabbet

Kom i form under semestern

Pressmeddelande   •   Jun 09, 2011 09:45 CEST

Under semestern vill de flesta passa på att vila från arbetet. Löpning kan vara ett bra sätt att koppla av. Enligt Löplabbet och Novus Opinions Löparbarometer 2011* passar landsstället särskilt bra, då tre fjärdedelar av svenskarna helst av allt vill springa i naturen – i elljusspåret, ute i terrängen eller på en skogsväg.

På uppdrag av Löplabbet har undersökningsföretaget Novus Opinion tagit fram Löparbarometern 2011*. Resultaten visar att hälften tycker att det är svårt att komma igång igen efter uppehåll i träningen – lägg inte löparskorna på hyllan helt under semestern, gör tvärtom.

– Att springa är ett utmärkt sätt att koppla av på semestern. För den som inte har löptränat regelbundet innan, kan det dessutom vara ett bra tillfälle att komma igång och få lite rutin i sin löpning, säger Tom Kellheim, VD för Löplabbet.

Drömrundan
Semestern är även ett bra tillfälle att förverkliga sina drömmar att springa på mer exotiska platser. Även om de flesta föredrar att springa hemma i de svenska skogarna så drömmer var tionde svensk om att ta en löprunda på Kinesiska muren. Lika många har Grand Canyon som sin drömrunda.

Några tips från Löplabbet för att komma igång med löpningen

• Bestäm dig! Gör löpningen till ditt eget aktiva val
  • Prova ut rätt utrustning – både skor och kläder
  • Börja lugnt. Spring inte för långt och inte för ofta från början, om du är ovan
  • Så länge du inte är sjuk är det bättre att ta en kort runda än att hoppa över löpningen om du är ur form
  • Öka träningen när du börjar känna dig stark
  • Variera löpningen med annan träning, till exempel styrketräning, cykling och simning
  • För att snabbare öka din kondition, variera farten när du springer
  • Sätt upp ett mål med din träning. Kanske ett lopp? Kanske en tid att slå?
  • Njut av den egentid du får när du är ute och springer. Släpp det du inte vill tänka på just nu. Eller är du kanske den som tänker bättre och löser problem under tiden du springer?

För mer information kontakta:
Tom Kellheim, VD Löplabbet
tom@loplabbet.se

*) Löparbarometern 2011 har genomförts bland kvinnor och män i Sverige i åldern 16+, med ett representativt urval av den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region. Undersökningen genomfördes under perioden 31 mars – 12 april 2011. Antal svar: 2 251 varav 666 personer utgör basen som löptränar minst 1 gång i månaden. Mer information om resultaten i Löparbarometern hittar du på följande länk.

Om Löplabbet
1984 öppnade Löplabbet sin första butik på söder i Stockholm. Nu har Löplabbet 21 butiker från Malmö i söder till Umeå i norr, inklusive en webshopwww.loplabbet.se/store. Under 2010 omsatte företaget 139 msek exklusive moms. Alla som jobbar på Löplabbet är löparentusiaster och hängivna uppdraget att hitta rätt sko till varje fot. Löplabbet fick högsta betyg för kundbemötande i Tidningen Market och Daymakers butiksundersökning 2011. Besök www.loplabbet.se för mer information.