Löplabbet

Kom igång med löpningen i vår

Pressmeddelande   •   Mar 27, 2012 10:04 CEST

Under vintern kan det vara svårare att få kontinuitet i sin löpträning än under sommaren. Enligt Löplabbets undersökning Löparbarometern 2012* instämmer över hälften av de som regelbundet löptränar i att det är svårt att komma igång igen efter ett uppehåll i träningen. Därför har Löplabbet sammanställt sina bästa tips för att starta upp löpningen under våren. Tipsen passar såväl nybörjare som mer erfarna löpare som behöver en nytändning.

Mentalt fokus
För att lyckas med löpträningen är det viktigaste att verkligen bestämma sig. Motivation är inget som kommer av sig själv, utan bottnar i ett aktivt val att börja springa. Gå inte ut för hårt i början, spring bara några minuter och varva med rask promenad om det behövs.

– Att komma igång med löpträningen handlar mycket om mentalt fokus. Har man inte bestämt sig är det lätt att man börjar leta efter ursäkter för att slippa träna. Klarar man sig bara igenom de första veckorna kommer motivationen att komma av sig själv när man märker att träningen ger resultat, säger Tom Kellheim, vd på Löplabbet.

Undvik skavsår
Skavsår och onda fötter höjer inte motivationen, så se till att ha rätt utrustning. En sko som är anpassad efter en persons individuella löpsteg bidrar starkt till att minimera risken för skador eller andra problem som kan uppstå i samband med löpning. Glöm inte heller funktionsstrumpor i skon för att undvika skav.

Känn av dagsform och skador
Genom att anpassa löpningen efter sin dagsform minskar risken för att tappa sugen om man inte gör ett bra resultat på rundan. Vissa dagar är man inte lika pigg som andra, men undvik att helt hoppa över ett pass (om du inte är sjuk). Sänk istället ambitionsnivån, det kan räcka med en rask promenad om man inte är på topp. Skador ska man däremot alltid ta på allvar, det är dumt att chansa om man känner att något är fel. Vila någon dag extra och känn efter.

Tänk på hållningen, andningen och att slappna av
En rakryggad och stolt hållning gör att man känner sig starkare, vilket förmodligen även upplevs fysiskt, då rörelserna och andningen blir bättre. Ta djupa andetag genom näsan och ut genom munnen, det frigör fler endorfiner och man kan njuta maximalt av den friska luften.

– Löprundan är ett perfekt tillfälle att koppla bort vardagens måsten och njuta av den egentid man får när man är ute och springer. Släpp det du inte vill tänka på just nu, eller gör precis det motsatta om du tänker bättre och löser problem under tiden du springer, säger Tom Kellheim.

När man börjar känna sig stark och vill öka på träningen kan man springa snabbare och längre rundor. Ett annat sätt är att variera löpningen med annan träning som styrketräning, cykling eller simning som också kan göra att man blir en bättre löpare.

*) Löparbarometern 2012 har genomförts av undersökningsföretaget Novus bland ett riksrepresentativt urval av den svenska allmänheten över 18 år. Undersökningen genomfördes i form av webbaserade intervjuer i Novus Sverige Panel, i slutet av februari 2012. Antal svar: 2000 varav 577 personer utgör basen som löptränar minst 1 gång i månaden.

För mer information kontakta:
Martina Kirs Lindblom, Marknadskoordinator
martina@loplabbet.se

Om Löplabbet
1984 öppnade Löplabbet sin första butik på söder i Stockholm. Nu har Löplabbet 19 butiker från Malmö i söder till Umeå i norr, inklusive en webshop på www.loplabbet.se/store. Under 2011 omsatte företaget 170 mnkr inklusive moms. Alla som jobbar på Löplabbet är löparentusiaster och hängivna uppdraget att hitta rätt sko till varje fot. Löplabbet sätter alltid kunden i fokus och har legat i topp i tidningen Market och Daymakers butiksundersökning de senaste två åren. Besök www.loplabbet.se för mer information.