Paper Province

"Kom-Inn" - nytt värmländskt 3 - års projekt ger företag hjälp strategisk kompetensutveckling

Pressmeddelande   •   Dec 22, 2009 10:39 CET

- En av de uppgifter vi tar på oss är att skapa en ''verktygslåda'' som kan användas både för kompetensutveckling vid ''brist'' av personal, men också vid omställning i samband med ''överskott'' av personal, säger Mats Williams, VD, The Paper Province.
- Märkligt nog finns det kvalitetssäkrade ledningssystem för en massa områden, men inte för en så viktig sak som - kompetensutveckling?

Projektet stöds av Vinnova med 6,3 miljoner kronor över tre år, och ska genomföras i direkt samarbete mellan de fyra klusterorganisationerna i Värmland: The Paper Province (projektägare), IT-Stiftelsen Compare, The Packaging Arena, Stål & Verkstad men också Karlstads universitet och Region Värmland är med.
Man kommer att tillsätta en projektledare. Forskningsledare från Karlstads universitet är Hanne Randle och sedan har varje kluster med en processledare.

Starten och kartläggningen sker främst i de fyra klustren som består av ca 400 företag med ca 25 000 anställda. Men även andra företag utanför regionen kan dra nytta av detta nya tänk kring ett nytt ledningssystem för kompetensutveckling.

Bilden : från vänster Hanne Randle, Karlstads universitet, Mikael Lundström, IT-stiftelsen Compare, Britta Zetterlund Johansson,Region Värmland, Mats Williams, The Paper Province samt Anders Jonsson, Stål & Verkstad.