SF Anytime

Komedi svenskarnas favoritfilm till jul

Pressmeddelande   •   Dec 20, 2012 09:17 CET

Att filmer som Ensam hemma” och Bad Santa blev stora succéer är inget mysterium – komedier är nämligen den sortens film som svenskarna helst ser till jul. Var fjärde svensk smälter gärna julgröten till en rolig komedi, medan skräckfilmer och dokumentärer är minst populära. Det visar en undersökning från Video on Demand-aktören SF Anytime där 1 500 svenskar har svarat på frågor om film.

Det sägs att släkten är värst och aldrig får man så mycket av den som kring julen. Kanske är det därför som svenskarna gärna lättar upp stämningen med en komedifilm vilket 28 procent helst ser i juletider. Andra populära filmsorter att se när julklapparna är öppnade är romantiska komedier (13 procent) följt av drama (12 procent).

– Vi ser generellt sett en ökning av antalet uthyrda filmer hos oss i samband med lov och semestrar, bland annat under julen. Många är lediga då och efter allt julstök och umgänge med släkt och vänner kan det vara extra mysigt att slappna av och se en film tillsammans, säger Marta Jarzabek Hulthén, marknadschef SF Anytime.

Musikalfilmer får ett uppsving till jul
Bortsett från komedifilmer och drama så är julen även den tid på året då musikalfilmer får ett uppsving. Åtta procent av svenskarna föredrar att se en musikalfilm till jul vilket är mer än andra årstider. De som är mest sugna på att se en klassisk musikal i juletider är personer i åldersgruppen 51 år och äldre.

Topp fem – de populäraste julfilmerna

1.  Komedi 28 %
2.  Romantisk komedi 13 %
3.  Drama 12 %
4.  Musikal 8 %
5.  Action 7 %

För ytterligare information, kontakta:
Johanna Wilkens, presskontakt SF Anytime
E-post: johanna@agency.se
Telefon: 0709 15 25 93

Om undersökningen: Riksundersökning genomförd av Blue Carrot (tidigare Nordisk Medieanalys) på uppdrag av SF Anytime i maj 2012. 1 500 personer som utgör ett riksrepresentativt snitt av befolkningen svarade på frågor om film via en webbpanel.

SF Anytime är Nordens ledande Video-on-Demand-tjänst och ingår i SF Consumer Entertainment samt Bonnier-koncernen. Bolaget startades 2002 och är i dag verksamt i sju länder. SF Anytime är i Sverige tillgängligt via operatörer som Telia, Com Hem, Bredbandsbolaget, Canal Digital och Boxer. Tjänsten fungerar på PC och Mac, Smart-TV och surfplattor från Samsung, Panasonic och LG. SF Anytime har ett brett filmsortiment som innehåller allt från de senaste blockbusters från Hollywood till smalare kvalitetsfilm och tv-serier. Läs mer på sfanytime.com.