Farmaciförbundet

Kommentar till Apoteket AB:s delårsrapport - Missvisande om kötiderna: ” De sjukaste får vänta längst”

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2007 14:55 CEST

Apoteket AB har i dag kommenterat det positiva halvårsresultatet och vd Stefan Carlsson säger i ett pressmeddelande att han är speciellt glad över att kötiderna minskat.

Farmaciförbundet anser att uppgifterna om minskade kötider är missvisande och är mycket kritiskt till metodiken för att få ner kötiderna.

- Apotekspersonalen har fått hårt styrda mål om en kötid på högst fem minuter från nummerlapp till receptdisk. För att hålla tiden skickas de kunder med många recept, alltså oftast de sjukaste patienterna, vidare till att vänta i en annan kö i så kallad ”utökad service”. De kan i verkligheten få vänta mycket länge, i många fall uppåt en timme, på grund av att vi har för lite personal, säger Carina Jansson, Farmaciförbundets förbundsordförande.

Arbetet med det nya kötidssystemet har lett till en mycket stressad situation för medarbetarna.

- Det har varit en väldigt jobbig resa med stress och press. Personalen tvingas hela tiden hålla ett öga på klockan, vi trycker fram kunder på löpande band och klarar av de friskaste i första hand för att få bra siffror. Det leder också till många frågor från de sjukaste patienterna om varför de måste köa på ett ytterligare ställe.

- Vi menar att verksamheten måste anpassas så att de som är sjukast och behöver sin medicin mest ska få bäst service. Att sätta läkemedelskonsumenten och patientsäkerheten i centrum för alla åtgärder skapar en bättre situation både för oss anställda och för företaget, säger Carina Jansson.

Farmaciförbundet driver uppfattningen att kötidssystemet borde ses över.

- Det är bra att Apoteket AB klarar budget. Men vad gäller kötiderna ser vi helst att man skulle mäta från det att kunden kommer in på apoteket tills den kommer ut med sitt recept. Man måste utgå från patienten, allt annat är otillfredsställande, säger Carina Jansson.

Bakgrund:

För att effektivisera verksamheten har Apoteket infört ett kötidssystem som innebär att alla receptkunder ska få komma fram till receptdisken inom fem minuter. Sedan har apotekspersonalen fyra minuter på sig att expediera recept och ge rådgivning. Kunder med flera recept, som personalen bedömer att man inte hinner expediera inom fyra minuter, hänvisas till en annan kö kallad ”utökad service”.

För ytterligare information:

Ordförande Carina Jansson, tel 070- 677 13 13

Kanslichef Åsa Norrman- Grenninger, tel 08-31 45 92, 070-620 74 71

Presskontakt Ewa-Maria Kriegholm tel 08-31 64 10, 070-685 33 05

Farmaciförbundet är apoteksbranschens heltäckande fackförbund med alla yrkesgrupper, som konsumenten möter på ett svenskt apotek, representerade. Våra medlemmar arbetar på öppenvårdsapotek, sjukhusapotek, kundcenter, dosenheter, distansapotek och inom branschens produktion och laboratorier.
Farmaciförbundet är ett aktivt medlemsförbund i TCO, Tjänstemännens Centralorganisation.