Centerpartiets Ungdomsförbund, CUF

Kommentar till den statliga boendeutredningen: Det är marknadshyror unga behöver, inte bidrag!

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2007 14:21 CET

CENTERPARTIETS UNGDOMSFÖRBUND
2007-02-21

- Det är ett fullständigt idiotiskt förslag. Det enda Lotta Jaensson vill göra är att låsa fast unga människor i bidrag och beroende till staten. Det som behövs för att få flera lägenheter för unga är att tillåta fastighetsbolag att ta ut marknadsmässiga hyror, på inget annat sätt kommer vi få företag att börja bygga, säger Magnus Andersson, Vice förbundsordförande för Centerpartiets Ungdomsförbund (CUF) med anledning av den statliga boendeutredningen som presenterades idag.

- Det börjar bli dags för bostadsminister Mats Odell att agera, med marknadshyror skulle fler unga få bostäder. Det skulle definitivt innebära att fler bostäder byggs, vilket skapar utrymme för människor att flytta och frigöra mindre och billigare lägenheter för unga. När fastighetsskatten dessutom sänks kommer kostnaderna att sjunka menar Magnus Andersson.

- Hyresgästföreningen, Lotta Jaensson och politiker från höger till vänster har länge avfärdat marknadshyror och hävdat att det skulle göra människor bostadslösa, när det i själva verket är så att hemlösheten har ökat med 1 500 % sedan 1999. De människorna behöver inte bidrag, de behöver bostäder. Det är dags för en ny politik som skapar bostäder, inte bidragsberoende, avslutar Magnus Andersson.

För mer information kontakta:

Magnus Andersson, Vice förbundsordförande CUF
0702- 010 434