Transportföretagen

Kommunal avvisar medlarbud och utlöser busstrejk

Pressmeddelande   •   Jun 17, 2013 16:16 CEST

Medlarnas bud har idag accepterats av Bussarbetsgivarna. Kommunal har sagt nej. Om inte Kommunal ändrar sig bryter en omfattande busstrejk ut natten mot onsdagen.

Medlarna i konflikten rörande bussavtalet lämnade idag på förmiddagen över ett slutbud. Budet omfattar bland annat  löneökningar på samma nivåer som övriga arbetsmarknaden tackat ja till. Bussarbetsgivarna har accepterat budet medan Kommunal sent på eftermiddagen avvisade budet. Det innebär att strejk nu  bryter ut natten mot onsdagen.

- Vi är inte fullt ut nöjda med medlarnas bud, men vi tar vår del av ansvaret för att förhindra en strejk genom att ändå acceptera  budet. Vi är besvikna över att kommunal vägrar att acceptera löneökningar i nivå med vad övriga arbetsmarknaden tackat ja till. En strejk kommer att få omfattande  konsekvenser för resenärerna, säger Peter Jeppsson, vd för Bussarbetsgivarna och TransportGruppen.

En strejk kommer att leda till omfattande problem på flera platser i landet. Särskilt stora blir konsekvenserna i Stockholmsområdet, där trafiken helt riskerar att korka igen. Köer och omfattande problem för bland annat utryckningstrafiken är mycket sannolika under midsommarhelgen. I Södertälje och Umeå kommer stadstrafiken med buss att stå helt stilla.

För mer information kontakta Ebba Fredin, pressekreterare, TransportGruppen, 0730-447120, ebba.fredin@transportgruppen.se eller Peter Jeppsson, vd, Bussarbetsgivarna och TransportGruppen, 0730-447101

Bussarbetsgivarna (BuA) är ett av åtta förbund inom TransportGruppen. BuA organiserar drygt 400 företag med över 24.000 anställda. TransportGruppen är en samarbetsorganisation för arbetsgivar- och branschförbund inom transportnäringen, inklusive motor- och petroleumbranscherna, samt en förbundsgrupp inom Svenskt Näringsliv.