Kommunal

Kommunal kräver att bussförare ska ha rätt att börja och avsluta sitt arbete på samma plats

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2011 12:05 CET

Idag överlämnar Kommunal avtalsyrkanden för 16 000 medlemmar inom bussbranschen till motparten Bussarbetsgivarna. Ett av de centrala kraven som Kommunal driver är bussförares rätt att påbörja och avsluta sitt arbete på samma plats. Idag kan arbetet påbörjas på ett ställe och avslutas på ett annat.

-         Många bussförare hämtar sin buss på ett ställe och lämnar den på en helt annan plats. I många fall tvingas bussföraren att gå en lång sträcka för att nå en möjlig transport hem. För transporttiden får du varken lön-, eller tidsersättning. Det måste det bli ändring på, säger Lenita Granlund, Kommunals avtalssekreterare.

-         En annan avgörande fråga för Kommunal i förhandlingarna är att bussförare ofta får en provanställning när verksamheten övertas av annan entreprenör trots att man varit bussförare i många år. Det är en orättvisa som slår hårt mot anställningstryggheten i branschen säger Lenita Granlund.

-         Sist men inte minst måste vi säkerställa en lägsta lön och en reell löneutveckling för medlemmarna. Vårt mål är löneökningar på minst 620 kr/månad och heltidsanställd, dock med ett lägsta utrymme om 2,6 procent, avslutar Lenita Granlund.

Korta fakta
Den 31 maj 2011 går kollektivavtalet med Bussarbetsgivarna ut. Idag har Kommunal överlämnat avtalsyrkanden.

Kommunal har 16 000 medlemmar inom bussarbetsgivarområdet. De yrken som finns representerade är: bussförare, verkstadspersonal, tvätthalspersonal, trafikvärdar och spårvagnsförare.

80 % av medlemmarna är män och 20 % är kvinnor.

Medellönen för förare är 22 600 kronor.

För samtliga avtalsyrkanden besök www.kommunal.se

Kommunal / 104 32 Stockholm / Besöksadress: Hagagatan 2
Tel: 010-442 70 00 / www.kommunal.se