Kommunal

Kommunal tecknar avtal med SLA

Pressmeddelande   •   Apr 13, 2006 09:49 CEST

Fackförbundet Kommunal tecknar nytt riksavtal för trädgårdsanläggningsbranschen med Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet, SLA.

– Uppgörelsen är ett steg för vår kamp om bättre löner och anställningsvillkor för våra medlemmar inom trädgårdsanläggningsbranschen, säger Lage Hallerup, ombudsman på förbundskontoret.

Kommunal varslade i slutet av mars Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet, SLA, om övertids- och nyanställningsblockad sedan förhandlingarna om nytt riksavtal för trädgårdsanläggningsbranschen strandat. Varslet skulle ha trätt i kraft den 10 april, men sköts upp av OPO (opartiska ordföranden) till den 13 april, under den tiden pågick förhandlingar.

Kommunals nya avtal med SLA är på 17 månader och gäller från och med 1 november 2005 till 31 mars 2007. Avtalet innehåller bl a följande: lönepåslagen i genomsnitt blir 3,20 kronor för yrkesarbetare från 1 januari 2006. Grundlönen för yrkesarbetare (G) räknas upp med 3 kronor. Konsekvenshöjningar av övriga tillägg. Resekostnadsersättningen höjs till 18 kr/mil vid dagliga resor gäller från och med 1 april 2006. Ordinarie arbetstid och raster. Helglön; nationaldagen gäller från och med 2006 och 1a maj gäller från och med 2007. Klämdagen runt nationaldagen, om den 6e juni inträffar en lördag eller söndag har heltidsanställd arbetstagare (mån-fre) rätt till en dags betald ledighet (deltidsanställd i proportion).

För ytterligare information kontakta:
Lage Hallerup, ombudsman Kommunal: 070-372 03 49
Håkan Lundstedt, ombudsman Kommunal: 070-562 92 98