Kommunal

Kommunals a-kasseavgift höjs med 100 kronor

Pressmeddelande   •   Apr 03, 2009 15:47 CEST

Den snabba ökningen av arbetslösheten och regeringens orättvisa politik tvingar Kommunal till höjning av a-kasseavgiften med 100 kronor från 1 maj 2009.
- Regeringens orättvisa regler tvingar Kommunal att höja avgiften till a-kassan nu när arbetslösheten ökar. Det är djupt olyckligt eftersom fler behöver arbetslöshetsförsäkring när många förlorar jobbet. Det är dubbelt orättvist eftersom grupper där många blir arbetslösa straffas med en högre a-kasseavgift, säger Anders Bergström, 3:e vice ordförande i Kommunal och ordförande i Kommunals a-kassa.

I takt med att den kommunala ekonomin försämras kommer arbetslösheten bland Kommunals medlemmar att öka. Det har redan börjat hända.

- Regeringen måste ge kommuner och landsting mer pengar. Den kraftigt ökande arbetslösheten inom Kommunal beror på att resurserna för vården, förskolan och äldreomsorgen i kommuner och landsting minskar snabbt. Välfärdens kvalitet sänks när stora grupper undersköterskor, barnskötare, skolmåltidsbiträden och många, många
andra nu förlorar sina jobb. Nu måste regeringen ta sitt ansvar och öka statsbidragen till kommuner och landsting, säger Anders Bergström.

- Arbetslöshetsförsäkringen måste återgå till att vara solidariskt finansierad, avslutar Anders Bergström.

För ytterligare pressinformation kontakta:
Anette Vahlne, pressekreterare Kommunal: 070-320 48 67
Linnea Bergnehr, pressekreterare Kommunal: 070-209 16 90