Competens

Kompetens gör skillnad

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2010 11:00 CEST

För Competens är det viktigt att ta tillvara alla olika kompetenser för att möta kraven på dagens arbetsmarknad.

- Jag brukar säga till deltagarna att språket är det första steget mot integration. Som in­vandrare måste man lära sig språket om man ska bo i Sverige. Jag tror att min framgång inspirerar andra, säger en av Competens tidigare praktikanter.

Han kom till Sverige från Syrien för snart 5 år sedan med en magisterexamen i engelska. Den första tiden i Sverige, fokuserade han på att lära sig språket genom att läsa allt han kom över. Han fick också möjlighet att prak­tisera sin svenska genom att arbeta på en teater i Norrköping.

Efter att ha varit arbetssökande i nästan ett år fick han frågan om han kunde följa med till Competens för att tolka för en elev. Då träffade han en coach på Competens och passade på att fråga henne om det fanns en möjlighet att praktisera på företaget.

Efter två månaders praktik som tolk blev han ombedd att stanna kvar för att pra­ta med David Olanders, regionsansvarig i Competens. Han stannade kvar för ett samtal som skulle visa sig vara ett lyckosamt sådant.

Han har nu arbetat som tolk och coach i 2 månader och trivs väldigt bra, det har visat sig att han har just den kompetens som gör skillnad.

- Jag tror att min framgång inspirerar andra till att inte ge upp utan att kämpa vidare. Kan jag lyckas så kan de, säger han.

För mer information:
Johan Sunnvius
johan.sunnvius@competens.se
073-170 80 90

Competens är ett företag inom vuxenutbildning, arbetsmarknadsinsatser, rehabilitering och omställning. Vi stärker människors och företags konkurrenskraft genom målinriktad och individanpassad kompetensutveckling. Competens har bedrivit verksamhet sedan 1995 och våra kunder finns inom kommuner, stat och det privata näringslivet. Praktik och nära samarbete med arbetslivet är centralt i samtliga tjänster.