Stockholm School of Entrepreneurship

Kompetensdejting på Alla hjärtans dag

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2011 11:07 CET

Den 14 februari arrangerar STING, Venture Cup Öst, CONNECT Östra Sverige och Stockholm School of Entrepreneurship (SSES) för tredje året i rad ett matchmakingevent för att främja företagandet i Stockholmsregionen. 25 startups har valts ut som får presentera sitt kompetensbehov för personer med erfarenhet inom bland annat styrelsearbete, affärsutveckling och entreprenörskap.

De 25 utvalda bolagen kommer att få pitcha från scenen och därefter följer matchmaking och mingel mellan bolag som söker kompetens och personer som har specifik kompetens att erbjuda.  Dessutom medverkar Stefan Ytterborn, VD och grundare av sportskyddsföretaget POC, som inspirationstalare om vikten av att hitta rätt medarbetare och bygga ett vinnande team. Drygt 130 personer är anmälda och eventet är fullsatt.

- Teamet är helt klart avgörande för att bygga framgångsrika företag och det krävs ofta både tid och pengar för att hitta rätt kompetens. De resurserna har sällan nystartade företag, säger Maria Nisson som är ansvarig för STINGs rekryteringsservice STING Search for Talents.

Genom att sammanföra deltagare från arrangörernas respektive nätverk är syftet att underlätta för både bolag med rekryteringsbehov och personer med kompetens att erbjuda att hitta varandra. Förra året var det ett bolag som hittade hela sin styrelse på eventet, men det är inte bara personer med lång erfarenhet som efterfrågas.

- KTH-studenter med programmeringskunskaper har varit starkt efterfrågade under de två senaste matchmakingeventen, konstaterar Marie Sundström från Stockholm School of Entrepreneurship.

Kontakt:
Marie Sundström, External Relations Manager, SSES, marie.sundstrom@sses.se, 0734-035294.

Listan på utvalda startups:
Account Factory

PwC, Torsgatan 21

16:00: Välkommen
16:10: Inspirationstalare: Stefan Ytterborn, VD och grundare, POC
16:30: Speedpitchar: medverkande bolag presenterar sitt företag/affärsidé och vilken specifik kompetens de söker (1 minut per bolag)
17:00-19:00: Matchmaking & mingel mellan bolag som söker kompetens och personer som har specifik kompetens att erbjuda

Om arrangörerna

Stockholm School of Entrepreneurship (SSES) Genom att sammanföra fem av Stockholmsregionens främsta akademiska institutioner i ett unikt partnerskap fungerar SSES som en katalysator för kreativitet, innovationer, samarbete och kunskapsutbyte. SSES erbjuder studenter på alla fem universitet fristående högskolekurser i praktiskt entreprenörskap samt ett stort utbud av seminarier, nätverksmöjligheter och events. www.sses.se

Affärsinkubatorn STING stödjer entreprenörer för att de snabbare ska lyckas bygga internationella tillväxtföretag. Hos STING återfinns ett antal av Sveriges mest lovande unga teknikföretag inom områdena informations- och kommunikationsteknologier, miljöteknik, Internet/media och medicinsk teknik.www.stockholminnovation.com

CONNECT Östra Sverige är en ideell förening som stimulerar utvecklingen av tillväxtföretag genom att sammanföra entreprenörer med kompetens och kapital. Hos CONNECT får entreprenörer träffa experter från näringslivet, som lotsar entreprenörer att hitta rätt fokus och paketera sina idéer inför mötet med övriga intressenter. CONNECT finansieras i näringslivet och processen är kostnadsfri för entreprenörer.  www.connectost.se

Venture Cup är en organisation som stimulerar till bildandet av innovativa företag med hållbar tillväxtpotential samt ökad kunskap om och intresse för entreprenörskap i Sverige. Med en kostnadsfri affärsplanstävling som bas erbjuder Venture Cup omfattande feedback på deltagarnas affärsidéer, en anpassad utbildningsserie, workshops och professionellt handledarstöd. Dessutom blir deltagarna en del av ett affärsnätverk som bl.a. inkluderar finansiärer, erfarna entreprenörer och affärsutvecklare. www.venturecup.se/ost