Lernia

Kompitens gör skillnad

Pressmeddelande   •   Nov 12, 2010 14:20 CET

Eller i vart fall gör kompetens skillnad. Den avsiktliga felstavningen i rubriken pryder just nu ett antal annonser i pressen och reklamspottar i tv. Avsändare är utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia som med humorn som verktyg vill slå ett slag för kompetensförsörjning och utbildning.

Kompetens gör skillnad på många sätt, och ibland är det just bristen på kompetens som på ett roligt sätt gör detta tydligt. Men humorn som vapen vill utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia lyfta vikten av kompetensutveckling. Under rubriken ”Kompitens gör skillnad” driver därför Lernia just nu en reklamkampanj i press och tv.

- Syftet med kampanjen är att lyfta fram att kompetens är avgörande i många olika situationer, säger Ida Larsson, marknadskommunikationschef på Lernia. Det kan man göra på flera sätt, och vi har valt att göra det med glimten i ögat.

Själva kampanjen bygger på ett antal situationer där yrkespersoner helt enkelt lyckas klanta till det genom sin brist på kompetens.

- Vi har använt oss av situationer som ska kunna uppfattas som om det blivit fel på riktigt, säger Ida Larsson. Feltryck och stavfel i tidningar, och reklamsändningar som går snett i tv.

Bakom den humoristiska kampanjen finns sig dock ett allvarligt budskap. Nämligen att kompetens gör skillnad för Sveriges konkurrenskraft. Kompetens kan också göra skillnad mellan arbetslöshet och egenförsörjning, mellan maktlöshet och påverkan, och mellan utanförskap och integration.

Ida Larsson, marknadskommunikationschef Lernia
e-post: ida.larsson@lernia.se

Lernia är ett av Sveriges ledande kunskapsföretag. Vi finns på över 80 orter och erbjuder tjänster inom bemanning, utbildning, jobbcoachning och organisationsutveckling. Lernia - kompetens gör skillnad!