Heroes of Today - magasinet om nya tidens hjältar

Komposterbara barnkläder i en cirkulär ekonomi

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2012 07:34 CEST

Jeppe D Larsen har blivit utnämnd till Veckans hjälte av Heroes of Today. Genom företaget Ekocharter försöker han ställa om sjöfarten i Stockholm att bli hållbar och resten av tiden designar han hållbara och komposterbara barnkläder genom designföretaget Bonkeli.

Vid Kastellholmen och Djurgårdsbron ligger Ekocharters två vattenlimousiner som är i drift mellan april och december. Båtarna är cirka sju meter långa med kapell och elmotorer, som körs på förnyelsebar energi, och med dessa gör Jeppe och kollegorna Cajsa Henrikson och Sara Nordin chartrade turer i Djurgårdskanalen och Stockholms skärgård. Den främsta målgruppen är företag men sedan starten 2010 har de haft allt från ministrar och minikonferenser, till möhippor och operasångare ombord.

”Vi ville starta ett företag för att sätta fart på omställningen inom sjöfarten. Det gick väldigt långsamt där och hände inte mycket alls på klimat- eller miljöfronten. Vi hade inga pengar, så vi tänkte att vi fick börja småskaligt i Stockholms skärgård.”
Jeppe D Larsen, Ekocharter

Genom Jeppe och hans frus företag Bonkeli Design syr och designar de hållbara och komposterbara barnkläder som är en del i en cirkulär ekonomi. Idag har vi en linjär ekonomi där vi utvinner resurser, råvaror och metaller, använder dem och sedan slänger dem på hög eller eldar upp dem. Jeppe menar att vi behöver gå mot en cirkulär ekonomi där vi istället för att hela tiden utvinna nya råvaror får dem att cirkulera. Inte bara genom vanlig återvinning, som pappersmassa som kan återvinnas cirka sex gånger, utan jobba mot att allt kan återvinnas flera hundra gånger, nästan för evigt, och att materialet behåller sin kvalité. Något som är fullt möjligt bl.a. genom designstrategin Cradle to Cradle som flera av Bonkelis plagg är designade enligt. Det innebär att kläderna går att komposteras när de ej används längre, och därigenom återgår de till att bli näring till jorden.

Jag vill göra saker som bidrar positivt till världen, inte bara är mindre dåliga. Säljer man fem stycken plagg som är mindre dåliga kanske det ändå blir värre för miljön än om man säljer ett dåligt. Jag vill att det vi gör ska lämna ett positivt fotavtryck.” Jeppe D Larsen

Veckans hjälte är Heroes of Today’s koncept för att varje vecka lyfta fram en av alla de hjältar som finns i Sverige. Människor som genom sitt engagemang för en bättre och mer hållbar värld inspirerar till förändring och får oss andra att tro på vår egen förmåga att göra något.

Mer information om Jeppe D Larsen som Veckans hjälte:www.veckanshjalte.se

Kontakt:

Sophy Elevall – Heroes of Today
sophy@heroesoftoday.se

Jeppe D Larsen - Veckans hjälte
jeppe@ekocharter.se

Bakom satsningen Veckans Hjälte står redaktionen på magasinet Heroes of Today – magasinet om nya tidens hjältar, som kom ut med sitt första nummer september 2010. De blev 2010 utnämnda till “Årets Miljöhjälte” av Världsnaturfonden WWF,  “Årets Eldsjäl” av tidningen LEVA och vinnare i JCI Sweden’s TOYP 2011 (Ten Outstanding Young Persons in the World).

Bakom satsningen Veckans Hjälte står redaktionen på magasinet Heroes of Today – magasinet om nya tidens hjältar. Heroes of Today kom ut med sitt första nummer september 2010. De har blivit utnämnda till “Årets Miljöhjälte 2010” av Världsnaturfonden WWF,  “Årets Eldsjäl 2010” av tidningen LEVA och vinnare i JCI Sweden’s TOYP 2011 (Ten Outstanding Yong Persons in the World).