Jabra

Koncentration är nyckeln

Pressmeddelande   •   Maj 12, 2016 15:20 CEST

Ny teknik, samarbete och kommunikationsverktyg används för ökad produktivitet och bättre kommunikation mellan medarbetare och kunder.

Detta tillsammans med öppna kontorslandskap inverkar på koncentrationen. Jabra ser koncentration som nyckeln till framgång.

Med en aktiv vänster hjärnhalva är man alert och skärpt. När högra hjärnhalvan dominerar slappnar man av och laddar systemet. Hjärnhalvorna slåss om kapacitet så att varje halva dominerar en och en halv till två timmar i taget. Efter en och en halv timme med vänster halva så börjar man känna sig trött och högra halvan tar över i 20 minuter. Men jobbet kräver att man är alert hela tiden och då gäller det att planera jobbet så att man arbetar exakt den rätta perioden när hjärnan är på topp. Då ska man helst inte heller bli störd. Det gäller också att ta vara på 20-minutersperioden med högra halvan och kanske röra på sig, småprata med kollegerna eller bara slappna av.

Om man skriver upp hur produktiv och energisk man känner sig under olika perioder så kan man hitta sitt mönster och sedan använda det på det sätt som passar bäst.

En kunskapsarbetare kan på det här sättet, på tre gånger 90 minuter, prestera lika bra som under en traditionell arbetsdag på 10-12 timmar.

Det här betyder att man behöver förändra arbetsplatserna och organisera arbetet på helt nya sätt. Det kräver tysta rum och ytor där medarbetare kan dra sig undan.

Att kunna ta en tupplur eller lämna kontoret en stund blir avgörande för kvaliteten på arbetet i framtiden.

Avbrott

Ständiga avbrott är vanliga på jobbet idag. Enligt en undersökning (University of California) blir kontorsarbetare avbrutna i arbetet ungefär var tredje minut av kollegor, telefoner eller e-mail. Det kan innebära att det kan ta rätt lång tid (23 minuter) innan man är tillbaka där man blev avbruten. Det här betyder frustration och många förlorade arbetstimmar. Hur stoppar man detta?

*Säg till att du är upptagen och vill vara ifred och kunna koncentrera dig.

*Sätt på upptaget-knappen.

*Svara inte i telefon.

*Gå undan till ett rum där ingen stör.

Lokaler

Stora öppna kontorslandskap dödar kreativiteten, skapar stress och minskar produktiviteten enligt forskningen. Rumsytan per medarbetare har minskat med upp till 25 procent de senaste fem åren. Ju större kontorsrum desto fler sjukdagar visar en svensk undersökning.

Men det går att få öppna kontorslandskap att fungera genom att se hur företagskulturen ser ut. Det bästa är att ha både öppna ytor och tysta rum.

I zonen

Det är inte säkert att man fungerar bäst på kontoret. Många har flyt utanför jobbet, hemma, på fiket eller under löpturen - helt enkelt på ställen där man trivs. Google har till exempel kreativa platser där man gör helt andra saker och där magi kan uppstå. Men det kan räcka med ett tyst rum eller ett kafé för att man ska få det rätta flytet. Och det här är några av de saker som krävs:

*Hitta rätta platsen.

*Hitta rätt arbetsverktyg.

*Tyst eller inte.

*Hitta rätt dagsrytm. Morgon eller kväll - vilket funkar bäst.

*Hitta rätt nivå på aktivitet.

Tystnad tagning

Produktiviteten kan sjunka med hela 66 procent på grund av skarpa ljud och buller. Mer än en halv arbetsdag går upp i rök. Små förändringar i arbetsmiljön kan förhindra detta.

Många använder öronproppar för att kunna koncentrera sig eller lyssnar på musik. Men det kan också bli fel. Vi klarar bara 1,6 samtal åt gången så att skriva och lyssna på en sångtext är inte lyckat för att kunna vara produktiv.

Att lyssna på musik i hörlurar lägger bara på ytterligare en ljudmatta över den befintliga på kontoret. Störs man av för mycket ljud måste man säga ifrån:

*Ta bort eller flytta på störningskällor typ maskiner som låter.

*Ta bort det som stör genom att synas. Avdela med bokhylla t ex.

*Använd hörlurar med brusreducering som tar bort bakgrundsbuller.

*Prata ihop er med kollegorna om vad man kan göra för bättre ljudmiljö.

*Fly till en störningssaker plats.

Ny teknik och ny kontorsdesign ses som positivt men kan istället vara helt fel för produktiviteten.Det krävs en bättre förståelse för hur människor fungerar och kommunicerar bäst.

Jabras filosofi,”Nya arbetssätt”, handlar om hur man organiserar arbetet för att ta fram medarbetarnas fulla potential. och hur man gör medvetna val av arbetsmetoder beroende på samarbete, koncentration, samtal eller kommunikation:

*Koncentration handlar om bra beslut baserade på information och kunskap.

*Kommunikation är att överföra kunskap oberoende av tid och plats.

*Samarbete är viktigaste verktyget för att lösa komplexa problem.

*Samtal där man också verkligen lyssnar förbättrar interaktionen.

Hur ökar vi produktiviteten på arbetsplatsen och hur mäter vi detta? Jabras ”Nya arbetssätt” innefattar alla som vill förändra sättet att arbeta, hur man organiserar arbetet och hur man motiverar medarbetare och kollegor att delta i förändringen.

Mycket i dagens arbetsmiljö handlar om ljud och teknik. På Jabra arbetar vi med ljud och kommunikationslösningar som förbättrar arbetsmiljön för att medarbetarna ska kunna höra mer, göra mer och bli mer delaktiga.

Dagens utmaningar speglas i de produkter Jabra marknadsför.

Följ diskussionen kring detta på www.blog.jabra.com

Bilder och andra pressmeddelanden från Jabra finns att hämta påwww.mynewsdesk.com/se/pressroom/jabra

För mer information, kontakta:

Therése Nilsson, marknadschef, tnilsson@jabra.com, tel: 08-693 0912
Lennart Thulin, Presskontakt, lennart.thulin@norsholmen.se, tel: 0705-106 106.

Om Jabra och GN Netcom
Jabra är ett varumärke som tillhör GN Netcom, ett dotterbolag till GN Store Nord A/S (GN) listat påNASDAQ OMX.Jabra har ca 1000 medarbetare över hela världen och 2015 hade företaget en årsomsättning på3229 miljoner DKK. Jabra är en världsledande utvecklare, tillverkare och marknadsförare av ett brett utbud av audioprodukter och audiolösningar. Under mer än 20 år har Jabra varit kända för sin innovation och pålitlighet. Jabra tillverkar trådbundna och trådlösa headset, trådlösa högtalare samt högtalartelefoner som ger individer och företag möjlighet att uppleva ökad rörlighet, komfort och funktionalitet.

Se även www.jabra.se