ScanCord AB

Kondens- och frostfria trafikspeglar

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2010 13:55 CET

ScanCord är ny svensk agent för Vialux som är en fransk tillverkare av speglar för övervakning, säkerhet och trygghet.

En nyhet i sortimentet är kondens- och frostfria trafikspeglar.

Trafik- och industrispeglar som klarar extrem kyla är inte vanligt, utan ofta blir de oanvändbara då det bildas kondens på spegelytan som sedan blir till ett frostlager.

ScanCords nya frost- och kondensfria spegla ger en klar bild vid temperaturer ner till -20°C, vilket uppnås genom att speglarna dels förhindrar kondens oavsett temperaturväxlingar och luftfuktighet och dels genom att spegeln lagrar värme under dagtid och sedan använder denna värme för att hålla frost och kondens borta.

”Med det väder som vi har haft den här vintern, har behovet av frostfria speglar gjort sig påmint på många småvägar och korsningar med skymd sikt. Vi tror att kommunerna och vägföreningar kan reducera antalet olyckor med trafikspeglar, främst mellan bilist och cyklist, men även mellan bilar som inte ser varandra på grund av exempelvis snödis.” säger Michael Karlsson som ansvarar för affärsområdet Park-, Trafik- & Lekplatsutrustning på ScanCord.

För ytterligare information:
Michael Karlsson, ScanCord AB, tfn 0415-312997, eller läs mer på http://www.scancord.net/media.

ScanCord AB består av affärsområdena Industrinät, Fallskyddsnät, Sportnät, Fågelskydd och Park-, Trafik- & Lekplatsutrustning.

ScanCord är Skandinaviens ledande leverantör av textila nät, såsom containernätsportnätfallskyddsnätfågelskydd samt trafik-, park- och lekplatsutrustning.

ScanCord skapar inspirerande, säkra och funktionella miljöer för såväl arbete och lek.