Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund, SKR

Konferens i Stockholm: Nordiske Kvinner mot Vold 5-7 sep 2008

Pressmeddelande   •   Sep 04, 2008 16:05 CEST

Sveriges Kvinnojourers Riksförbund (SKR) och Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige (Roks) arrangerar 2008 års konferens Nordiske Kvinner mot Vold!

Årets tema: Kvinnofridspropositionen 10 år 2008.

Tio år efter Kvinnofridspropositionen analyseras olika följder av den, till exempel hedersrelaterat våld, bemötanden av barn som upplevt våld, sexköpslagen och kvinnofridskränkning. Konferensen invigs av Nyamko Sabuni. Bland föreläsarna märks Margareta Winberg, Claes Borgström, Josefin Grände, Monica Burman och Maria Eriksson.

År 1995 kom utredningen från den regeringstillsatta Kvinnovåldskommissionen. Kommissionen hade utifrån ett kvinnoperspektiv gjort en översyn av frågor som rör våld mot kvinnor och föreslog åtgärder för att motverka sådant våld. År 1998 kom regeringens proposition i frågan: Kvinnofridspropositionen. Denna har i hög grad kommit att påverka synen på, och arbetet med, mäns våld mot kvinnor i såväl Sverige som övriga Norden och hela världen. Propositionen finns att läsa på www.riksdagen.se ("Proposition 1997/98:55 Kvinnofrid").

Nordiske Kvinner Mot Vold samlar jourrörelsen i Norden men även forskare, politiker och sakkunniga som jobbar med mäns våld mot kvinnor. Årets konferens är den 15:e i ordningen. Den första ägde rum i Norge 1994 och samlade 60 deltagare. Till årets konferens kommer över 400 deltagare från samtliga nordiska länder.

Konferensen hålls på Clarion Hotel Stockholm (Ringvägen 98, T-bana Skanstull), och inleds av jämställdhetsminister Nyamko Sabuni fredagen den 5 september klockan 16:30. Läs programmet här.

Representanter från media är välkomna under hela konferensen!

Carina Ohlsson, ordförande SKR: 0703-43 96 30
Gunilla Westny, ordförande Roks: 0730-23 47 91