Samhällskontraktet

Konferens om bemötande av varandra och andra

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2010 20:13 CET

Bemötande av varandra och andra är en tvådagars-konferens på Mälardalens högskola i Eskilstuna och Västerås som tar upp hur bemötandet i de kommunala verksamheterna kan höja värdet av servicen till medborgarna och företagen.

Konferensen arrangeras av Eskilstuna kommun, Västerås stad och Mälardalens högskola inom ramen för det så kallade Samhällskontraktet*.

Över 400 service- och tjänsteutövare och deras chefer i Eskilstuna kommun och Västerås stad träffas för att lära av exemplets makt under två dagar då Bemötande av varandra och andra hålls på Mälardalens högskola i Eskilstuna och Västerås, 9 och 10 november 2010. Deltagarna får chans att fundera över olikheter och värderingar och hur de påverkas av detta i sin yrkesroll.

I Västerås kommer Eskilstuna kommun att visa upp sina goda exempel på bemötande och i Eskilstuna kommer Västerås stad att visa upp sina erfarenheter. Några av rubrikerna är Mötesplatser i mångkulturella bostadsområden och Är din arbetsplats en garderob?

Under konferensen kommer Claes Schmidt även känd som Sara Lund att berätta om sitt liv. En gripande och underhållande skildring om hur det är att vara man i kvinnokläder.

Eskilstunas kommundirektör Pär Eriksson inleder konferensen med ett anförande.

–        Den här konferensen tar fäste på mötets betydelse och i slutändan är det i mötet med elever och omsorgstagare som värde och kvalitet skapas, förklarar Pär Eriksson.

Kommunnerna + högskolan = sant