SLOW FOOD SÁPMI

Slow Food konferens om samisk matvision med bevarande och nytänkande i centrum

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2013 19:24 CET

Slow Food Sápmi önskar alla välkomna till årsmöte och konferens i Vilhelmina, på by InstantSavings">Hotell Vilhelmina 15 – 17 mars 2013

Tema samisk matvision
Samisk mat är central för samisk identitet och levande kultur. Matkulturen behöver revitaliseras för att stärkas, bevaras och utvecklas. Slow Food Sápmi är idag en viktig aktör för samisk mat med en helhetssyn där kultur, ren miljö, traditionell kunskap, företagande och rätten till vårt land är nyckelbegrepp. Konferensens tema är samisk matvision utifrån ledorden; bevarande och nytänkande.

PROGRAM 15-17 mars 2017

Fredag 15 mars
14.00 – 17.30 Samisk matvision
å Sametinget
å Matprojekt; Luonddu Biebmu, Njalle, Renlycka,
Samiskt mat- och kompetenscentrum
å Produktutveckling av traditionella råvaror
å Kulturhuvudstad, Umeå 2014 – hur presenteras
samisk mat?
å Storytelling - på samiskt vis, höjer produktens värde
å Slow Food Sápmi som branschorganisation
19.00 Middag

Lördag 16 mars
09.00 – 12.00 Samisk matvision, fortsättning
12.00 – 13.00 Lunch
13.00 – 15.00 Samisk matvision
Studiebesök hos lokala aktörer

Söndag 17 mars
09.00 – 11.00 Slow Food Sápmi, årsmöte för by InstantSavings">medlemmar
11.00 Lunch och hemresa
Slow Food Sápmi står för boende, mat och viss reseersättning för medlemmar.
Boka på: www.slowfood.sapmi.com senast 1 mars.

Våra matprojekt

LUONDDU BIEBMU/NATURENS MAT
Projektet pågår 2013 och riktar sig till samiska mat, förädlings- och turismföretag, kockar, restauranger, butiker och konsumenter med anknytning till samisk matproduktion.
å Bygger nätverk, vidareutvecklar och organiserar mathantverk. Kompetensutvecklar genom kurser, seminarier, workshops och studieresor
å Produktutveckling via Slow Foods ark- och presidiasystem. Utvecklingsarbete genom premiering av restauranger, anpassad till samisk matkultur, mat- och turismföretag och dess marknader
å Samordning med samisk besöksnäring
Projektledare
Anna-Marja Kaddik +46 (0)70-367 66 56
annamarja@slowfood.sapmi.com
Victoria G Harnesk +46 (0)70-223 56 10
victoria@slowfood.sapmi.com

NJALLE RIHPESTIBIE – MAT I SYD
Interreg-projektet som riktar sig speciellt till traditionsbärare i södra Sápmi med utgångspunkt i sydsamiskt traditionellt mathantverk. Arbetar gränsöverskridande enligt Slow Food Sápmis filosofi; gott, rent och rättvist.
Projektet kan sammanfattas i; information och utbildningsinsatser, case för experimetiella aktiviteter samt förmedling och rapportsammanställning.
Projektledare
Gustaf Jillker +46 (0)76-113 80 80
gustaf@slowfood.sapmi.com

Luonddu Biebmu finansieras av Sametingets matlandet by InstantSavings">pengar och Landsbygdsprogrammet och Njalle - rihpestiebie, Mat i Syd av Interreg, Sametinget i by InstantSavings">Sverige och Norge, kommuner i Västerbottens och Jämtlands län, Röyrvik kommun och fylkeskommunerna Nordland och Nord- och Sör-Tröndelag.