Blendow Group AB

"Konflikter fick vi ta hand om själva"

Pressmeddelande   •   Mar 01, 2012 13:10 CET

Tema: Konfliktlösning. Del två i Dagens Juridiks artikelserie om konfliktlösning utanför domstol handlar om konfliktlösning i fängelse. Intagna Sonja upplevde att det inte fanns någon metod för konfliktlösning i fängelset. Bråk mellan varandra fick de intagna lösa bäst de ville. Kollektiv bestraffning var vanligt, och om en hotsituation uppstod mellan två intagna flyttades den som blivit hotad.

När Sonja placerades på Hinseberg var det första gången hon kom i kontakt med svensk kriminalvård. Hon berättar om det bedrägliga lugnet i fängelset, där frustrationen alltid pyrde under ytan. Och om hur alla på en avdelning kunde bli drabbade om en enda person ställde till bråk. En konflikt mellan två personer kunde resultera i att samtliga på avdelningen låstes in, för att situationen skulle kunna ”redas ut” av personalen.

Eller, som att de intagna bara fick röka en gång om dagen under en kort stund på balkongen - en regel som många försökte kringgå. Tillgången till cigaretter var sällan något problem, då var bekymret större hur de skulle tändas. I brist på tändstickor och tändare fick smörgåsgrillar, brödrostar och spisplattor duga.

– Men bara för att någon hade tjuvrökt, togs allt sådant bort från alla och vi kunde inte ens rosta bröd på morgonen. Det ser jag som en kollektiv bestraffning, säger Sonja.

Riktigt hotfulla situationer kunde sluta med en omedelbar förflyttning, så kallad knalltransport, av den som låg bakom bråket. Men det kunde också räcka med ett ovårdat språk för att någon skulle försvinna från anstalten, förklarar Sonja.

– Här var Hinseberg hårda. Så var det inte alls på Sagsjö dit jag kom så småningom.

Lämnades ensamma med konflikter

På den öppna anstalten i Göteborg var ordningen en annan, berättar hon. Där blev de intagna uppmanade att lösa eventuella konflikter med varandra utan inblandning från personalen.

– Och om någon utsattes för hot var det offret som fick flytta. Ungefär som i en lågstadieskola där den som blivit mobbad tvingas byta skola, säger hon.

Under helgerna lämnades de intagna ensamma med varandra upp mot 14 timmar i sträck, och om det då fanns en pågående konflikt på avdelningen kunde det bli riktigt obehagligt.

– Personalen kunde vara fullt medveten om att det var en jättejobbig situation på avdelningen, ändå kunde vi lämnas själva i en hel dag.

Läs hela artikelnDagens Juridik.

För mer information, kontakta Dagens Juridiks chefredaktör Fredrik Olsson, 0735-186 141 eller fredrik.olsson@blendow.se

Blendow Group – Varuhuset för juridisk kompetensförsörjning

Blendow Group består av sju affärsområden; Blendow Lexnova (juridisk omvärldsbevakning och nyhetstjänst), BG Institute (utbildning), BG Publishing (juridisk facklitteratur) Legally yours (Sveriges största branschtidning för jurister),  Dagens Juridik (Sveriges juridiska dagstidning), Legally Business (Affärsjuridiskt magasin för företagsledare) samt BG Research (undersökningsverksamhet)