Konica Minolta

Konica Minolta bizhub 420, den första MFP som fått ta emot det helt nya Blå Ängeln certifikatet

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2007 15:02 CET

Konica Minolta är den första tillverkaren av skrivare och multifunktionella maskiner som får ta emot det helt nya Blå Ängeln certifikatet för låg miljöpåverkan, för sin bizhub 420. Detta globalt erkända certfikat har nyligen skärpts för att tillförsäkra att multifunktionella produkter, kopiatorer och skrivare mäts likvärdigt gällande låga utsläpp och energiförbrukning. Det nya certifikatet gäller från den 1:a januari 2007.

Under de tidigare gällande riktlinjerna hade Konica Minolta flest godkända produkter, av alla tillverkare av multifunktionella produkter. bizhub 420 är den första maskinen som blivit godkänd enligt Blå Ängelns nya certifikat och Konica Minolta förväntar sig att många av dess maskiner kommer att erhålla detta miljö certifikat.

Blå Ängeln övervakar många produkter och tjänsters miljövänlighet för att uppmuntra företag att agera med miljön i åtanke, för att minimera utsläppen av miljöfarliga ämnen.

Wolfram Buchroth, Produktsäkerhets- & Miljöchef på Konica Minolta Business Solutions Europe säger: ”Vi tar miljösäkerheten på största allvar och gör vårt yttersta för att de utsläpp som kommer från våra produkter ska vara så låga som möjligt och att de använder så lite energi som möjligt. Det känns fantastiskt att våra ansträngningar erkänns och vi hoppas att även våra kunder kan känna sig säkra på att, vi gör allt som står i vår makt att hjälpa dem att minska deras egna utsläpp.

Om Blå Ängeln
Detta är ett tyskt miljömärke som funnits sedan 1978. Märket var då först i Europa och motsvarar idag till stora delar Svanen. Symbolen tilldelas produkter och tjänster som utmärker sig med tydliga miljömässiga fördelar gentemot andra produkter eller tjänster inom samma område. Vill du läsa om Blå Ängeln certifikatet kan du gå in på nedan adress.

För mer information:
Göran Åslund, produktchef Konica Minolta tel: 08-627 75 00
e-post: goran.aslund@konicaminolta.se mobil: 0708-96 75 37
www.konicaminolta.se

Om bizhub
bizhub produkterna är Konica Minoltas växande sortiment av multifunktionella maskiner (MFPs). Dessa kompakta maskiner erbjuder utskrifter och efterbehandling av hög kvalitet. Alla bizhub maskiner har samma universella operativsystem så att det är mycket enkelt för användaren att växla mellan maskiner.

Om Konica Minolta
Konica Minolta Holdings bildades den 1 oktober 2003 genom en sammanslagning av Minolta Co. och Konica Corporation. Idag är man en av världens ledande tillverkare av multifunktionella system, skrivare, samt industriell mätutrustning. Koncernen har en årsomsättning motsvarande 74 miljarder kronor och drygt 35 000 anställda.

I Sverige representeras man av dotterbolagen Konica Minolta Business Solutions Sweden AB (kontorsmaskiner) och Konica Minolta Printing Solutions Nordic AB (skrivarprodukter). För att säkerställa att kunderna får bästa möjliga produkter och service är företagets verksamhetssystem ISO certifierat. Tillsammans omsätter de svenska dotterbolagen ca 345 miljoner kronor och har ca 115 anställda.

Konica Minolta Business Solutions
Fax 08-627 76 07