Svenska Syltningssällskapet

Konkurrens ledde till samarbete - Äkta Sylt ett gemensamt varumärke för sylt- och marmeladhantverkare

Pressmeddelande   •   Okt 16, 2014 10:22 CEST

Inom branschföreningen Svenska Syltningssällskapet tog nio syltare 2010 initiativet att skapa ett eget varumärke – Äkta Sylt. Ett varumärke som vi vill ska vara en nyskapande hemvist för duktiga sylthantverkare. Vi vill ta makten över sylten och istället för att konkurrera som små företagare, stärker vi varandra för att tillsammans bli större.

Nätverket Äkta Sylt består idag av sju syltare spridda över landet från Dalarna till Småland. Vi säljer vår sylt gemensamt genom syltprenumeration, till återförsäljare, grossister och via webshop.

Under åren har vi arbetat genom projekt med bidrag från Länsstyrelsen i Sörmlands län, Regionförbundet Sörmland,Tillväxtverket och Kvinnligt Företagande Stärker Sverige. Det är dags att avsluta projektet och redovisa hur vi går vidare och vad vi lärt oss under resan med Äkta Sylt.

Tre gastronomiska samtal hos Mathias Dahlgrens - Matbordet blir vår projektredovisning. Dessa har filmats och lagts ut på Youtube för att vara tillgänglig för alla som vill ta del av våra erfarenheter. Se dom och skicka gärna en kommentar till info@aktasylt.se

Samtalet är indelat i tre avsnitt;

1. Drivkraften, motiv och uttryck
  2. Samarbete. En svår nöt att knäcka
  3. Äkta Sylt möter Framtiden. Vägen framåt

Samtalet genomförs i samarbetet Gastronomiska Samtal och Mathias Dahlgren - Matbordet med finansiering från Länsstyrelsen Södermanlands län med stöd från Regionförbundet Sörmland, Tillväxtverket-Främja kvinnligt företagande

Äkta Sylt webshop Följ oss gärna på: Facebook ÄKTA SYLT

"ÄKTA SYLT SÅ GOD SOM MARMELAD"

ÄKTA SYLT- är ett varumärke och samarbetsnätverk med sju sylt- och marmeladhantverkare spridda i Sverige från Dalarna till Småland.

Vi kokar våra sylter och marmelader i satser om 3-4 kg råvara, i koppargryta över gaslåga. Vår kunskap att kombinera naturligt pektinrika bär och frukter med pektinfattiga, gör att vi kan få en bra konsistensen på våra syltningar UTAN tillsats av industriellt framställda förtjockningsmedel eller pektiner. Genom vårt sätt att koka blir sylt och marmelad mer bärtäta och smaken mer koncentrerad.

Äkta Sylt står för ett rent och ärligt mathantverk.

I nätverket ingår följande sylthantverkare i Sverige:

Annsofi Johansson, Hargodlarna, Kisa

Carina Dalunde, Norra Stene Skafferi, Mölnbo