Sport Business Nordic

Konkurrensverket till Ishockey&Pengar

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2012 17:17 CEST

Ishockey&Pengar anordnas för fjärde året i rad för att presentera viktiga synvinklar inom idrottsjuridik, TV-rättigheter, sponsring, målgruppsundersökningar och nya medier samt skapa paneldebatter med ishockeyföreningar, sponsorer och arena aktörer.

Debatten kring den sportsliga ”lockouten” kommer att vara en av dagens sista punkter och kommer starta en diskussion kring de kommersiella krafter som driver svensk ishockey. Konkurrensverkets chefsjurist, Per Karlsson, kommer att vara delaktig i denna debatt och belysa sina synpunkter inom detta ämne.

Har Ishockey-VM gjort sin hemläxa när det gäller biljetter? Det är ämnet som Niclas Lidström (Presschef, 2013 Ishockey-VM) kommer presentera nu när deras biljettstrategi släpptes i veckan.

En av programpunkterna vid Ishockey&Pengar är de juridiska fallgropar kring ”Exploateringen av ishockeyspelarnas namn och ansikten”. Kristoffer Sparring, Ordförande SICO, kommer att röra vid ämnet att kända människor används i kommersiella sammanhang är idag självklart. Men hur ser det ut bakom exponeringen? Vilket skydd har en ishockeyspelare? Vad skall du som vill utnyttja kändiskapet tänka på?

Ishockey&Pengar är riktade åt viktiga beslutsfattare i den nordiska ishockey industrin och historiskt sätt deltar bl.a. förbund, föreningar, sponsorer, TV-bolag, rättighetshavare, konsulter, eventbyråer, agenter, advokater, arena ägare, journalister, mediebolag och leverantörer.

Under dagen kommer flera nätverkspauser att äga rum där goda möjligheter för diskussion och debatt erbjuds.

Dagen avslutas med prisutdelning av priserna Årets Agent, Årets TV-bolag, Årets Sponsor och Årets Investor inom svensk ishockey 2012. Juryn består av utvalda aktörer som i förväg har nominerat framstående personer, organisationer i branschen.

Ishockey&Pengar har nominerat följande personer och organisationer till:

Årets agent inom svensk ishockey 2011/2012
A.M.A. Sports Agency
CAA
Alterno Mgt

Årets sponsor inom svensk ishockey 2011/2012
Aftonbladet
Skoda
Svenska spel

Årets investor inom svensk ishockey 2011/2012
Mikael Fahlander, Örebro Hockey
Peter Forsberg, MODO Hockey
Hugo Stenbeck

Årets TV-bolag inom svensk ishockey 2011/2012
SVT
TV4-Gruppen
Viasat

Prisutdelningen sker kl 16:30 den 5 oktober 2012 vid Ishockey&Pengar.

Här finner ni programmet till årets Ishockey&Pengar.

08.30 – 09.00 Registrering och frukost

09.00 – 09.05 Introduktion
Introduktion av dagens moderator Magnus Roos  (VD, Sport Business Nordic).

09.05 – 09.20 Facts & Figures
Presentation av kommersiell fakta och case inom ishockeyindustrin.

09.20 – 09.45 Min Första Match
Presentation om Aftonbladets sponsringsprojekt Min Första Match framförd av Pär Ekroth (Reklam- och sponsringschef , Aftonbladet Hierta) och Jonas Algotsson (Projektledare, Aftonbladet Hierta).

09.45 – 10.10 Nätverkspaus och förmiddagskaffe.

10:10 – 10:20 Presentation om ett globalt samarbete  mellan NHL och SportOn
Presentation om det globala samarbetet mellan NHL och SportOn framförd av Mikael Jansson (Grundare och VD, SportOn).

10.20 – 11.00 Paneldebatt med Elitserieklubbarna
Paneldebatt med följande klubbar AIK Hockey, DIF Hockey och Linköpings HC.

11.00 – 11.45 Bildrättigheter inom ishockeyn
Presentation om ishockeyspelaranas bildrättigheter - fallgropar och aktuella case av Kristoffer Sparring (Ordförande, SICO).

11.45 – 13.30 Nätverkslunch

13.30 – 14.15 Paneldebatt med TV-rättighetshavarna
Paneldebatt om de senaste trenderna och kommersiella insikterna.
Talare är Jan Olsson (Förhandlingschef, SVT) och Erik Westberg (Sportchef, Viasat).

14.15 – 15:00 Nätverkspaus och eftermiddagskaffe

15:00 – 15.45 Lockout
Modererad frågestund om den pågående lockouten och case beskrivningar.
Talare är Per Karlsson (Chefsjurist, Konkurrensverket) och inbjudna ishockeyföreningar.

15.45 –  16.00 VM-organisationen har gjort sin läxa
Presentation om 2013 IIHF VM:s biljettstrategi framförd av Niclas Lidström (Presschef, 2013 IIHF World Championships).

16.00 – 16.30 Ishockeyns sponsorer
Paneldebatt om sponsorklimatet i svensk ishockey med ishockey sponsorer.

16.30 – 16:40 Prisutdelning
Prisutdelning av årets agent, investor, klubb, sponsor och TV-bolag in svensk ishockey.

16.40 – 19.00 Kvällsmingel

Välkomna till årets konferens!

Vilka kommer?

Ca 100 aktörer från ishockeyföreningar, rättighetshavare, eventarrangörer, förbund, sponsorer, TV-bolag, konsultbyråer, agenter, arenaägare, leverantörer, varumärkeskonsulter, journalister, kommuner / destination, representanter från klubbar, etc.

Presentationer
Vid Ishockey&Pengar kommer viktiga beslutsfattare och branschexperter presentera aktuella trender och case.

Paneldebatter
Under denna en-dagars konferens kommer paneldebatter att framföras där åskådare får möjlighet att diskutera och aktivt ställa frågor.

Paneldebatterna kommer diskutera de kommersiella utmaningar och möjligheter som berör klubbar, sponsorer, rättighetshavare, TV-bolag, agenter, konsulter och leverantörer i  den skandinaviska ishockeyindustrin.

Nätverkande
Det erbjuds flera nätverksmöjligheter för deltagarna under dagen.

5 oktober 2012

kl. 08:30 - 17:00

Plats
Radisson Blu Royal Viking Hotel, Konferensavdelningen, Vasagatan 1, 101 24 Stockholm.

Anmälan och frågor
Kontakta info@sportbusiness.se alternativt besök www.sportochpengar.se
Anmälningsformulär via denna länk.