Alerta Bokförlaget

Konsert i Tumba kyrka söndag 21 oktober 18.00

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2012 11:07 CEST

Petja Svensson växte upp i en musikfamilj. Hon började spela piano vid späd ålder och i tio års ålder spelade hon med i Botkyrka symfoniorkester för första gången. Nu återvänder hon till oss nästan trettio år senare. Som liten flicka hade hon stora ambitioner och mycket energi, men orken räckte inte till. Kroppen klarade inte av stressen och hon blev inlagd på sjukhus. Det tog ett halvår innan hon kunde återvända till skolan.

Petja slutade spela piano, men fortsatte att förkovra sig på cello. Med tolv år var hon den yngsta eleven någonsin att bli antagen till Edsbergs musikinstitut. Fem år senare började hennes studier vid Liszt-akademin i Budapest.

Tillsammans med Botkyrka symfoniorkester kommer hon att spela den tempofyllda och ekvilibristiska "Ungersk Rapsodi" av David Popper opus 68 och Gabriel Faurés "Élégie" opus 24. Petja Svensson har turnerat i hela världen och är idag en efterfrågad cellist.

Botkyrka symfoniorkester gör sin största satsning på länge. Den fyrtio personer starka orkestern ska  även framföra Jean Sibelis "Karelia-svit" opus 11 och den största utmaningen av alla: Johannes Brahms "Symfoni nr. 2", opus 73.

Välkomna!

Lilian O. Montmar, orkestermedlem

Bokförlaget Alerta ger ut romaner, historiska dokumentärer och håller dig informerad om kulturella händelser och andra spännande nyheter. Genom resor i USA och Europa vill vi förmedla tidens trender och berätta om kulturella upplevelser.

Medlem i NOFF, Nordiska oberoende förlags förening