Winkir Teater och Musik

Konsert i Wij Trädgårdar

Pressmeddelande   •   Jun 30, 2013 10:34 CEST

Minst 3 generationer på scen
Idén till föreställningen kom till när Erik Winqvist tänkte tillbaka på hur han sett på sin pappas musiksmak. Visst var låtarna bra, men det var något som fick honom att uppleva dem som tråkiga.
Erik såg sedan samma mönster hos sin son, att han upplevde sin pappas musik som tråkig.
Erik fann att grunden i låtarna är ju bra, men det kanske är sättet de framförs på som gör dem tråkiga. Med musiker från två generationer hittade vi ett nytt angreppssätt. Vi letade efter kärnan i musiken, tog bort alla krusiduller och framförde det på vårt eget sätt.
Erik hävdar att det är tre generationer på scen. Hans far tittar ner från himlen, Erik själv (sång saxofon och flöjt) och hans son på piano.
I programmet framförs nya tolkningar av allt från Bellman, Dan Andersson till Ted Gärdestad och Tove Jansson.Det bjuds på jazz, visa, lyrik och skådespeleri.
Medverkande musiker är: Erik Winqvist (sång, saxofon, tvärflöjt), Anton Bäckman (klaviatur), och Henrik Ivarsson (gitarr, slagverk).
”Pappa älskade låtarna, jag tyckte dom var tråkiga”.
"Nu är pappa död. Men låtarna planterades i mig och jag tillät dem att gro. Jag har tagit bort allt som känns gammalt och klär dem med mitt eget liv. Och finner att vi nog gillade samma saker, pappa och jag, men hade olika språk. Det samma gäller nog mellan min son Anton och mig, det är fantastiskt att få göra detta program tillsammans med min son, det blir så verkligt." Säger Erik Winqvist. Låtarna är gamla, men publiken hör dem som nya.
Visst är pappa/farfar med
Även om min pappa Åke är död sedan några år så finns han med på scen antingen från sin tron i himmelen, eller till 75% genom mina och Antons gener. Eller kanske genom allt som han planterat i våra huvuden.
Sånt som pappor sjunger
Någon frågade Anton om vilka låtar som vi har med i programmet han svarade ”sånt som pappor sjunger”. Och jag instämmer det är sånt som pappor gärna sjunger. ”Glädjen i dig är mer sann än sorgen”
Snart kommer första epn med två låtar av Dan Andersson och en homage med sopransaxofon. Sedan planeras det nya ep och singlar med Tove Jansson, Fröding, Winqvist, Taube och Bellman, homager på varje skiva.
Sommarturné i bland annat Eskilstuna, Avesta, Falun, Ockelbo, Uppsala, med flera ställen. Premiären blir på Boulevard Teatern.  Föreställningen heter "Dom som kände livet"
Producent Henrik Ivarsson Winkir AB 0707 30 39 41, bilder finns.
Om Erik Winqvist: Hyllad av kritiker och publik för sina tolkningar av Ted och Kenneth Gärdestad, Taube m.fl. Hans förra cd "Orm bin och poeter" fick fyror och innehöll "underfundiga" låtar från egen penna. Ted Gärdestad föreställningen har spelats över tvåhundrade gånger från Skåne till Norrbotten och fortsätter under hösten. 50% av Angelic Ox. Även känd som "Gnällstopparen" när han håller inspirerande föredrag på företag.