Sensus Studieförbund Stockholm-Gotland

Konsert med Musiker utan gränser, Ana Masry och Voces Nordica på Nybrokajen den 23 oktober

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2010 10:23 CEST

För ett år sen besökte den svenska gruppen Musiker utan gränser musikgruppen Ana Masry i Kairo. Tillsammans genomförde de en fantastisk konsert på amerikanska universitetet, Genaiateatern och på svenska Ambassaden. Nu möts de igen, och bjuder på ett musikaliskt möte mellan österländsk och västerländsk musik.

Förutom att ha fredsdialog, sjunga och spela så skapar grupperna tillsammans ny musikhistoria genom att blanda olika musikskalor byggt på improvisation. Instrumenten som används är bland annat neflöjt, näverlur, egyptisk cittra, nyckelharpa, fiol, tablastrummor, piano och barytonsaxofon. I konserten den 23 oktober på Nybrokajen 11 medverkar även den svenska sceniska gruppen Voces Nordica, som tidigare i år vann ett av Sveriges största körpris.

Musiker utan gränser och Ana Masry planerar vidare att samarbeta om ett projekt för Sopstaden Moqattam utanför Kairo där 60.000 fattiga bor. Projektet hålls i den stora kyrkan i Moqattam-berget, där 20.000 människor kan samlas.

Tid: 23 okt kl 20.00
Plats: Nybrokajen 11, Stockholm
Kontakt: Anna Lena Engström, organist/kantor Högalidskyrkan, tel: 0704-965212.

I samarbete med Sensus studieförbund